Társas robotika és mesterséges intelligencia a mentális egészség szolgálatában
Robotterapeuta a rendelőben?
Képzelje el a következő képet: egy négy-öt éves gyerek egy humanoid (ember jellegű) robottal játszik. Úgy tűnik, hogy figyelemmel követik egymást, és összehangolódnak. Milyen érzések jelentek meg önben? Aggodalom és elutasítás? („Ez embertelen, reméljük, hogy nem ez lesz a jövő.”) Vagy lelkes izgatottság? („Határtalan lehetőségek előtt állunk.”)
A lelki egészségvédelem területén (is) várhatóan egyre gyakrabban találkozunk majd a modern technológia vívmányaival – így egyre gyakrabban szembesülhetünk az ehhez hasonló kérdésekkel. Egy ideális világban természetesen minden ember azonnal hozzájutna a legmagasabb szintű humán támogatáshoz. A realitás azonban az, hogy hatalmas szakadék tátong (treatment gap) a kezelésre szorulók és a kezeléshez jutók száma között, a korábban is rossz helyzet tovább romlott a Covid-pandémia hatására: jelenleg átlagosan a rászorulók 50–70%-a nem jut megfelelő kezeléshez. Ezt a hiányt segíthet „betömni” a modern technológiák alkalmazása – ugyanakkor például azt látjuk, hogy a robotok alkalmazása nemcsak a humán szakembereket helyettesítheti, hanem vannak olyan helyzetek, ahol hatékonyabb lehet a robotterapeuta, mint a humán szakember.
Test – hang – üzenet?
A kérdéssel foglalkozó cikkekben gyakran tisztázatlan az a kérdés, hogy mit nevezünk robotterapeutának: olykor „valódi”, fizikai testtel rendelkező robotokról van szó, máskor viszont „csak” olyan mesterséges intelligenciáról, ami képes interakcióba lépni az emberrel. Jövőbeli kutatásoknak kell majd tisztáznia azt a kérdést, hogy miképpen hat a segítő kapcsolatra, ha a segítő fél fizikai formában (robotként) van jelen, vagy ha csak írásban, esetleg hang segítségével vesz részt az interakcióban. Ebben a cikkben azt vizsgáljuk meg, hogy a fizikailag jelen lévő robotok hogyan alkalmazhatóak a terápiás folyamatban.
Ambivalens kapcsolat a technológiával…
A robotokkal való kapcsolatunk megértéséhez érdemes megvizsgálni az emberiség viszonyát a technológiai fejlődéshez. Ez mindig is kettős volt: a folyamatos fejlődés és lelkesedés mellett a kezdetektől jellemző volt egyfajta „technofóbia”: az újonnan megjelenő technológiákkal és lehetőségekkel kapcsolatban könnyen megjelent a szorongás is. Már Platón is arról írt Phaidrosz című művében, hogy az írásbeliség megjelenése károsan hathat az emberiségre: megváltoztatja a gondolkodást, a logikát, és rontja az emberek érvelésre való képességét. A sor hosszú: a félelmek megjelentek a könyvnyomtatással (egyrészt a túl sok ismeretanyag összezavarja az embereket, másrészt veszélyes, ha bármilyen, akár hamis tartalmat ki lehet nyomtatni), a biciklivel (múló szeszély, ami meddővé teheti a nőket), a vonatokkal (a nagy menetszél leégeti az utasok bőrét) vagy épp az elektromossággal (az árammal működő eszközök bármikor megölhetik a használójukat) kapcsolatban.A fejlődéshez való viszonyunk tehát mindig is ambivalens volt – ha pedig ez a fejlődés olyan területen jelenik meg, ahol az emberi „összetevőt” alapvetőnek gondoljuk, akkor a kontraszt még erősebb.
…és a robotokkal
A robotokkal való kapcsolatunk nemcsak a sci-fik világában ellentmondásos, hanem a valóságban is. Talán meglepő, de a robotok koncepciója régóta velünk van – az olyan önállóan is dolgozni képes automata gondolata, amely csökkenti a fizikai munka terhét, már az ókorban is vonzó volt. A görög mitológiában például Héphaisztosz olyan háromlábú munkaasztalt készített, ami képes volt önállóan mozogni. Ugyancsak ő alkotta Talószt, a hatalmas, bronzból készült, ember formájú robotot (automatát), amely Kréta szigetén védte Európát a kalózoktól. A történész Adrienne Mayor Gods and Robots: Myths, Machines, and Ancient Dreams of Technology (Istenek és robotok – Mítoszok, gépek és a technológia ősi álmai) című könyvében arról ír, hogy a robotokkal való „héja-nász” jellegű kapcsolatunk rendkívül régi: „Ezen mítoszok egyike sem végződik jól, miután a mesterséges lények lekerülnek a földre. Mintha azt sugallnák ezek a mítoszok, hogy az nagyszerű, amikor ezeket a mesterséges dolgokat fent az égben használják az istenek, de amint kapcsolatba kerülnek az emberekkel, megjelenik a káosz és a pusztítás.”
Robotok a rendelőben
A „társas robotok” olyan robotok (szemben például az ipari robotokkal), amelyek emberi környezetben képesek interakcióba lépni az emberekkel: képesek kommunikálni velük, képesek reagálni rájuk.
Jelenleg elsősorban az autizmus spektrumzavarral küzdő gyerekek és az idős (demenciával küzdő) kliensek kezelésében használnak társas robotokat. Az empirikus kutatások szerint sikerrel: alkalmazásuk pozitívan hat a hangulatra, a lelki egészségre, a kognitív kapacitásra és az életminőségre.
Robotok a diagnosztikai folyamat támogatásában
A társas robotok alkalmazása a diagnosztikai/felmérési folyamatban két szempontból is hasznos lehet. Egyrészt olyan információkhoz juthatunk általuk, amely információktól elesnénk a hagyományos felmérési eljárások során. Ha egy szociális szorongással küzdő személynél valamilyen társas robotot alkalmaznak az interjú során, akkor a robot képes lehet rögzíteni a személy „mikroszintű” viselkedését – például azt, hogy mennyi ideig tartja a szemkontaktust. Bár ennek a „hozzáadott” terápiás értéke talán elsőre nem nyilvánvaló, de ne felejtsük el, hogy a robotok képesek lehetnek a depresszióra, vagy a szorongásra jellemző (nonverbális) mintázatok azonosítására.
Másrészt pedig úgy tűnik, hogy bizonyos klienscsoportok „biztonságosabbnak” érzik a robottal való interakciót, mint a humán szakemberrel való kapcsolódást – ezt elsősorban autizmussal küzdő, illetve zaklatást átélt gyerekek esetében mutatták ki.
Robotok a társas interakció facilitálására
A társas robotok alkalmazhatóak arra is, hogy az emberek társas kapcsolódását serkentsék. Ezt elsősorban gyerekeknél igazolták, ahol a robottal való közös játék erősítette a kommunikációt és az interakciót. A robot ilyenkor biztatja a résztvevőket az együttműködésre és a kommunikációra, az eredmények szerint pedig ez a hatás tartós: egy vizsgálatban például két autizmussal élő gyereknek tanította meg a robot, hogy hogyan focizzanak – és ők azután is folytatták a játékot, miután a robot elhagyta a szobát.
Robotok mint „coachok”
A viselkedésünk megváltoztatása (például az étkezési szokásainké) komoly motivációt és kitartást igényel. Ezt a motivációt próbálják kialakítani és fenntartani egyes telefonos applikációk – azonban úgy tűnik, hogy ha egy ténylegesen jelen lévő, „megtestesült” (embodied) tanácsadó/edző segít ebben, akkor jobb a hatásfok. Egy kutatásban például az Autom társas robot támogatta a közreműködők életmód-változtatását (ami az étkezésre és a testmozgásra terjedt ki). Egy másik, 2020-ban végzett kutatásban Jibo, a robotkutya nyújtott támaszt a résztvevőknek pozitív pszichológiai „coachként” – az eredmények szerint hatékonyan.
Robotok mint társak
Elöregedő társadalmunkban az izoláció és a magány egyre komolyabb problémává válik – méghozzá komoly egészségügyi kockázattal járó problémává. Amíg nem valósul meg az az utópisztikus állapot, amelyben mindenkinek van lehetősége kapcsolódni valaki máshoz, addig a társas robotok adhatják meg a kapcsolódás élményét – például beszélgethetnek, játszhatnak idős, magányos személyekkel. A robottervezőknek természetesen még sok dolguk van, ha javítani akarják a robotokkal való kapcsolódás élményét – ezt a folyamatot gazdagíthatja például az állatokkal mutatott kötődés vizsgálata. A kutyákhoz való kötődés során például fontos elem, hogy nem „tökéletesek”, és nem engedelmeskednek minden esetben – a robotok is életszerűbbekké válnak, ha kevésbé kifogástalanul viselkednek.
Robotok mint terapeuták
Képesek-e a társas robotok terapeutaként részt venni a segítő kapcsolatban? Nos, a fő kérdés az, mit értünk azalatt, hogy „terapeutaként részt venni”. Egyrészt képesek figyelni a kliensre, képesek bátorítani és motiválni. Képesek egyszerű, leginkább kognitív viselkedésterápiára emlékeztető feladatokat adni a kliensnek – például tudják segíteni abban, hogy tudatosabban figyelje a gondolkodását, és felismerje a gondolkodási hibáit. Mintázatfelismerő képességüknek hála, képesek összefüggéseket és mintázatokat észrevenni, és azokat visszajelezni a kliensnek (sokszor ezt tesszük humán terapeutaként is: „Jól érzem, hogy a kollégájával való konfliktusa hasonló azokhoz a konfliktusokhoz, amikről múltkor mesélt?”). A kliensek pedig bizonyos fokig képesek kötődni hozzájuk. Ugyanakkor ha a terápiát mindenképp két ember idegrendszeri, érzelmi, viselkedéses összehangolódásaként definiáljuk, akkor a klasszikus pszichoterapeuta-szerep értelemszerűen egyelőre megmarad emberi feladatnak.
Kérdések és kétségek
A társas robotok tehát egyrészt gazdagíthatják a hagyományos terápiás formákat, másrészt segíthetnek a humán szakemberhiány enyhítésében. Ugyanakkor alkalmazásuk sok súlyos kérdést is felvet.
Minden terápiás folyamat alapeleme a titoktartás – csak így érezheti magát biztonságban a kliens, csak így lesz képes megnyílni. A humán szakemberrel kapcsolatban ez a bizalomélmény általában gyorsan kialakul. Egy robotterapeuta bevonásakor azonban rengeteg kétség merül fel ezzel kapcsolatban: Ki férhet hozzá a robot által rögzített adatokhoz? Ki és mi biztosítja a magántermészetű (és sokszor rendkívül érzékeny) információk biztonságát?
Ugyancsak alapkérdés, hogy mennyire elfogadható a robotterápia a felhasználók és a szakemberek számára. Vajon hajlandó-e a beteg egy robotterapeutával beszélni? Képes-e megnyílni neki? Mennyire elfogadható egy robotterapeuta az egészségügyi dolgozók számára? Segítségnek élik meg a jelenlétét? Vagy ijesztő fenyegetésnek, esetleg konkurenciának?
Ha sikerül megnyugtató válaszokat találni ezekre a kérdésekre, akkor a modern technológiai megoldások alkalmazása hatékonyan gazdagíthatja a (mentális) egészségügyi ellátást.
További ajánlás a témában
MINDENNAPI PSZICHOLÓGIA ONLINE MAGAZIN 2025/4
Ajándékozzon 2026-os éves előfizetést Karácsonyra és mi megajándékozzuk egy szabadon választott e-bookkal!
Az előfizetés ára 7,160 Ft. Több, mint 15% kedvezmény éves előfizetés esetén!
Előfizetek
