Jelenlegi hely

Félelem a betegségtől és az anyagi gondoktól

Keressük azokat, akikben erőt látunk

Mit kezdjünk a betegségtől való félelemmel? Hogyan küzdjünk meg a pszichoszomatikus tünetekkel? Erről beszélgetünk dr. Gerber Erika belgyógyásszal, pszichoterapeutával a MiPszi podcast következő részében. 

Szerző: 

Ebben a helyzetben nehezíti a dolgunkat, hogy mindazok, amiktől félünk – a betegség, a munkánk elvesztése –,most érvényt kapnak a külvilágtól kapott jelzésekkel, úgy érezhetjük, hogy abszolút jogos a félelmünk, így még nehezebb szabadulni a szorongástól. Ilyenkor kell felnőtté válnunk, és felelősséget vállalnunk, ráadásul hirtelen kell felnőni és okosan dönteni. Pont amikor a leggyengébbnek érezzük magunkat, akkor kellene a legerősebbnek lenni, elsősorban a gyerekek miatt, akik mindig az erőt és a biztonságot keresik a szülőben. A belső parancs, hogy szedd össze magad, most előhívja bennünk azokat az energiákat, amik segítenek abban, hogy megtaláljuk a jó példákat. Ha eddig nem tudtunk segítséget kérni, most már felemeljük a telefont és kérünk. Hétköznapi hősöket keresünk a mindennapokban, akik tudnak segíteni minket abban, hogy picit pozitívabban tudjunk gondolkozni.

A pszichoszomatikus tünetek a pánikhelyzetben felerősödnek, hiszen ez hirtelen egyensúlyvesztést jelent. Ezt mielőbb vissza kell állítani, ami egyébként sokszor olyan jól sikerül, hogy jobb egyensúlyi helyzetbe kerül az illető, mint előtte. Ehhez azonban fontos egy stabil szociális háló, és hogy ne tartsuk a kapcsolatot azokkal az emberekkel, akik nagyon negatív hatással vannak ránk. Keressük azokat, akikben erőt látunk. Nehezíti a dolgunkat, hogy a vírus okozta megbetegedés tünetei nagyon hasonlóak a pánik tüneteihez: száraz köhécselés, mellkasi diszkomfort, gombóc-érzés, borzongás, majd melegség-érzés.

Mit lehet mindezzel kezdeni? Elbagatellizálni semmiképp nem érdemes. Nem mondhatjuk azt, hogy ezt nem is érzem, nincs is semmi bajom, mert becsapom saját magam. Az érzést nem vagyok képes a tudatommal befolyásolni, de tudomásul kell venni, hogy ezt érzem, viszont nem engedem, hogy ez az érzés megtapadjon bennem. A stresszre a legjobb megoldás a fizikai és a mentális aktivitás. Egy ilyen állapotban azonnal végrehajtható fizikai aktivitásba kell kezdeni, és a feszültséget az izmokba vinni. Egy másik megoldás lehet a listázás, ami azt jelenti, hogy hiánytalanul fel kell sorolni bizonyos dolgokat, például nők esetében érdemes végiggondolni az életükben vásárolt összes ruhát. Fontos: ez nem összetévesztendő a figyelemeltereléssel, hiszen ez tudatosítással indul.

A teljes beszélgetés itt hallgatható meg.

Share

Ez is érdekelhet

A járvány egy éve alatt rendkívüli nyomás nehezedett az egészségügyben dolgozókra.

Nem ritka, hogy a betegek saját magukban keresik a „bűnöst”, vagy épp a környezetük sugallja számukra, hogy ők tehetn

A hétköznapjainkat megkeserítő vitás helyzeteket sokszor magunk próbáljuk megoldani – több-kevesebb sikerrel.

Hogyan kerülhetjük el, hogy úrrá legyen rajtunk a reménytelenség, az aggodalom?

Az üzleti modell annak a terve, hogy az adott cég miként hoz létre értéket és teszi azt elérhetővé a

Minden vállalkozás egy befektetés. A befektető (tulajdonos) a jelenleg rendelkezésre álló, de nélkülözhető erőforrásokat, anyagi javakat nem éli fel ma, hanem elteszi a...