Hirdetés

Az ismerősség vonzásában

A mutyi metaforája

Kutatások sora bizonyítja, hogy agyunk más-más területeit vesszük igénybe, amikor ismerős és amikor ismeretlen tárgyakról, emberekről vagy jelenségekről vonunk le következtetéseket. 

A mutyi metaforája
A tudatküszöb alatti vagy környéki ingerek kiváltása a befolyásolás olyan módjának tekinthető, amely az információk alapos feldolgozása nélkül is el tudja érni, hogy megváltoztassuk a véleményünket és cselekedeteinket.

Időt és energiát spórolhatunk, ha az ismeretlen dolgokat az ismerőshöz kapcsolás révén próbáljuk megérteni. És amint ismerőssé válik egy fogalom, máris rokonszenvezünk vele, míg az ismeretlentől inkább tartózkodunk. Cikkünkben bemutatunk néhány konkrét esetet az elmúlt évtizedből, melyek ugyanarra a pszichológiai mechanizmusra épülnek: szeretjük, ami ismerős számunkra...

Emlékszünk még azokra az időkre, amikor a politikában másról sem lehetett hallani, mint mutyizásról? Indult a trafikmutyival, majd felbukkant a földmutyi és a tanyamutyi, a patikamutyi, a gyümölcsmutyi, a kaszinómutyi, a gyógyszertármutyi – és még folytathatnánk a sort. A mutyi kifejezést az ellenzéki pártok a trafiktörvény kapcsán kezdték használni, mellyel a kormány tevékenységét bírálták. A kifejezésre egyhamar kommunikációs stratégiát építettek, és idővel mintha magyarázatra sem szorult volna, miért emlegetnek mutyit akár a politikusok, akár a hétköznapi emberek. Ez annak köszönhető, hogy a mutyi egy metafora. De hogyan is hat ránk? A mutyi szó jelentése az egymás közötti titkos és alattomos osztozkodás, és a kártyajátékból került át a politika területére... A metafora használata azonban elfedi azt, hogy vajon valóban elítélendő ügyek történtek-e, és megakadályozza az embereket abban, hogy alaposan átgondolják a számukra ismeretlen információt az újabb politikai kérdésekről... A politikában a metaforák hihetetlen retorikai erővel bírnak, a figyelemfelkeltés és a dramatizálás remek eszközei. Sokszor és sokak számára még nagyobb meggyőző erőt képviselnek, mint a megalapozott érvek.

Hirdetés

A teljes cikk a Mindennapi Pszichológia 2020. 4. számában olvasható

Hirdetés

2025-02

Éves előfizetés
Éves előfizetés
Következő szám megjelenése: 2025-08-21
Befizetési határidő: 2025-08-06
nap | óra | perc | mp
Kosár Előfizetek

MiPszi Aktuál (MAT)

Család

Körvonal

Mentális egészség

Mindennapi filozófia

Mipszicske

Munkapszichológia

Önismeret

Párkapcsolat

Opinion

IN ENGLISH

Kiemelt partnereink