Jelenlegi hely

Természetkapcsolat – otthonról

Túlélőkalauz téli erdőfürdőzéshez
rendszeresen visszajárunk, csendesen szemlélni a természetet

Az erdőfürdő egészségügyi előnyeiről a hidegben és a rohanó hétköznapok világában sem kell lemondanunk.  

Szerző: 

Íme, néhány ötlet, hogyan találkozhatunk a természettel akkor is, amikor nincs lehetőségünk egy teljes, háromórás programra a szabadban.

Egy egészséges elmerülés

Napjainkban egyre nagyobb érdeklődésre tart számot a japán eredetű shinrin-yoku, más néven az erdőfürdő. Az erdőfürdőzés gyakorlatát legegyszerűbben úgy képzelhetjük el, mintha egy már-már kényelmetlenül lassú, megállásokkal szabdalt erdei sétát végig éber figyelemmel, csendben végeznénk, miközben teljes nyitottsággal átengedjük magunkat a felébredő gyermeki kíváncsiságnak. A mindfullness és a természetjárás eme különös házasságának az eredménye egy, a stressz kezelésében különösen hatékony outdoor program, számos egészségügyi előnnyel. A jellemzően két-három órás lassú, vezetett relaxációs séta során az erdőfürdő vezetője kapcsolódási lehetőségeket, úgynevezett meghívásokat ajánl fel a résztvevőknek. Olyan gyakorlatok ezek, amelyek segítenek figyelmünket teljes egészében a természet jelenségeire irányítani, elmerülni érzékeinkkel az erdei atmoszférában. Ez az odafordulás, a figyelemnek és az érzékeknek a természetvilágra irányítása a leglényegesebb eleme az erdőfürdő módszertanának, amely mára a kutatók érdeklődését is felkeltette, és eredményesnek bizonyult a stresszcsökkentés, az immunerősítés és egyes mentális problémák – pl. kiégés, hangulatzavarok, szociális izoláció, szorongás – kiegészítő terápiás kezelésében.

Rapid erdőfürdő a hétköznapokra

Az erdőfürdő gyakorlatában különleges helyet foglal el az önálló gyakorlatként is végezhető ülőhely gyakorlat, más néven a „csendesülés”, amely  a hétköznapi életünkbe is jól beilleszthető formája az erdőfürdőzésnek. Lényege, hogy egy könnyen megközelíthető, közeli helyre rendszeresen visszajárunk, csendesen szemlélni a természetet. A Frontiers in Psychology 2019 áprilisában közölt cikke szerint már 20 perc természetben, a természethez kapcsolódva eltöltött idő is jelentősen csökkentheti a stresszhormonok szintjét a szervezetben. Ennek megfelelően az ülőhely-gyakorlatot is legalább 20, de inkább 30 percig érdemes végeznünk. Legjobb, ha naponta, de hetente legalább kétszer visszalátogatunk kiválasztott ülőhelyünkre a rendszeres erdőfürdőzés kiegészítésére, a természethez való kapcsolódás élményének fenntartására és a stressz csökkentésére a hétköznapokban. Ez a rövid gyakorlat kiváló megoldás lehet a téli hidegek átvészelésére is, amikor sokaknak nem esik jól a két-három órás erdei tartózkodás.

Hazavihető természet

Előfordulhat persze, hogy olyan élethelyzetbe kerülünk, amikor még a közeli parkba sincs lehetőségünk ellátogatni. Ilyenkor is megvan a lehetőségünk arra, hogy megpróbáljuk felfedezni a természetet otthonunkból – az otthonunkban:

  • Segítségül hívhatjuk a képzeletünket, vagy az erdőben játszódó filmeket,  természetfotókat az erdő, a természet látványának felidézéséhez;
  • Az erdőfürdő immunerősítő és nyugtató hatásához is hozzájáruló vegyületeket, az ún. fitoncidokat illóolajok formájában is belélegezhetjük;
  • Kapcsolatot teremthetünk az otthonunkban élő természettel – pl. szobanövényekkel, pókokkal, ásványokkal… bármivel, amit csak találunk;
  • Alkothatunk a természetben talált dolgokból, vagy megcsodálhatunk egy-egy természet ihlette műalkotást – költeményt, mesét, zenét, szobrot vagy installációt;
  • Ha szeretnénk az otthoni élményt az erdő hangjaival is kiegészíteni, érdemes felfedeznünk a világhálón elérhető hangtérképeket, amelyek a világ különböző pontjainak erdei hangfelvételeit mutatják be – személyes kedvencem az, amely a Timberfestival oldalán érhető el.

Az otthon elvégzett erdőfürdő-gyakorlatok természetesen nem adják meg a természet atmoszférájában való teljes elmerülés élményét, de segíthetnek abban, hogy bármikor és bármiben képesek legyünk felismerni a természetvilágot, hiszen végső soron minden létező a természetből ered – még akkor is, ha hosszú utat tett meg, sok változáson ment keresztül azóta. Amikor pedig ismét készen állunk rá, bármikor hazatérhetünk újra a téli erdőbe…

Share

Ez is érdekelhet

A járvány egy éve alatt rendkívüli nyomás nehezedett az egészségügyben dolgozókra.

Nem ritka, hogy a betegek saját magukban keresik a „bűnöst”, vagy épp a környezetük sugallja számukra, hogy ők tehetn

A hétköznapjainkat megkeserítő vitás helyzeteket sokszor magunk próbáljuk megoldani – több-kevesebb sikerrel.

Hogyan kerülhetjük el, hogy úrrá legyen rajtunk a reménytelenség, az aggodalom?

Az üzleti modell annak a terve, hogy az adott cég miként hoz létre értéket és teszi azt elérhetővé a

Minden vállalkozás egy befektetés. A befektető (tulajdonos) a jelenleg rendelkezésre álló, de nélkülözhető erőforrásokat, anyagi javakat nem éli fel ma, hanem elteszi a...