Hirdetés
2015-02

2015-02 lapszámban megtalálható

Azonnali kielégülés és komfortzóna

Szerezd meg most!

Fogott már diétába azért, hogy egészségesebben éljen és leadjon pár kilót, de kezdeti lendülete alábbhagyott, mert nem tudott ellenállni az édességek és a finom, de hizlaló ételek csábításának? Rácsodálkozott már arra, hogy a mai tinédzserek mintha hozzánőttek volna a számítógépükhöz és az internethez, ahol intenzív virtuális társasági életet élnek, de csak ritkán mennek át a barátaikhoz? És arra, hogy miért száll fel az emberek többsége a tömött villamosra akkor is, amikor száz méterrel mögötte jön egy másik, amin bőven van hely? 

Szerezd meg most!
Az azonnali kielégülésre való törekvés emberi lényünk egyik alapvető oldala

A fenti, jól ismert jelenségek hátterének egyik kulcseleme az azonnali kielégülésre való törekvés, mely emberi lényünk egyik alapvető oldala. Evolúciós örökségünk, mely történetünk kezdetén túlélésünket segítette, mai világunkban kiteljesedésünk, elégedettségünk, lelki békénk és egészségünk veszélyeztetője.

Jobban járunk, ha a veszélyek mellett legalább annyi figyelmet szentelünk lehetőségeinkre is, ezért fogalmazzuk át az  előző mondatot: az önmegvalósításunk, boldogságunk felé vezető úton az azonnali kielégülést akaró oldalunk egy „kapuőr”, akit legyőzve előrébb jutunk célunk felé.

Hirdetés

Az evolúciós pszichológia szempontjai segítenek megértenünk, miért épült be mélyen agyműködésünkbe – és így viselkedésünkbe – az azonnali kielégülésre való hajlamunk.

Ha a táplálkozás példáját nézzük, az ősi, civilizáció előtti viszonyok között a megszerzett táplálék elfogyasztásának halasztása veszteségekkel és kockázatokkal járt, ugyanis a fogyasztás késleltetésének mértékével arányosan nő a kockázata annak, hogy egy rivális fajtárs vagy csoport felbukkanjon és megkaparintsa élelmünket. Hasonló a helyzet a szexuális lehetőségekkel, vagy veszély esetén a menedéket adó helyek elfoglalásával – a késlekedés ilyenkor a szaporodási vagy túlélési esélyeket fenyegeti.

Az azonnaliság belső követelése markánsan rányomja bélyegét társadalmunkra. Gyorséttermekben (gyorsan felszívódó ételeket) eszünk, ha okostelefonunkon 3-4 másodpercnél tovább töltődik egy alkalmazás, keresünk egy gyorsabbat, a webáruházak 24 órán belüli szállításra törekednek, hogy gyorsaságukkal több fogyasztót vonzzanak magukhoz. Az autó, a kiszolgálás, a javítás, a diéta, a szolárium stb. akkor jó, ha gyors – vagy turbó. Áruházláncok olyan alkalmazásokat terveznek, melyek egy keresett árucikk helyét jelzik a vásárlónak az üzletben – megelőzve, hogy a keresésben türelmét vesztve átmenjen egy másik boltba.

A teljes cikk a Mindennapi Pszichológia 2015. 2. számában olvasható

 

 

2015-02

2015-02 lapszámban megtalálható

Hirdetés

2025-02

Éves előfizetés
Éves előfizetés
Következő szám megjelenése: 2025-08-21
Befizetési határidő: 2025-08-06
nap | óra | perc | mp
Kosár Előfizetek

MiPszi Aktuál (MAT)

Család

Körvonal

Mentális egészség

Mindennapi filozófia

Mipszicske

Munkapszichológia

Önismeret

Párkapcsolat

Opinion

IN ENGLISH

Kiemelt partnereink