Hirdetés
Magazin vásárlásához kötött tartalom
MINDENNAPI PSZICHOLÓGIA ONLINE MAGAZIN 2025/4

MINDENNAPI PSZICHOLÓGIA ONLINE MAGAZIN 2025/4 lapszámban megtalálható

Hogyan menti meg a pszichológia az AI-támogatott oktatást?

Amikor Bill Gates 2015-ben dübörgő zenére bevonult az Egyesült Államok legnagyobb oktatástechnológiai konferenciája, az ASU+GSV Summit (ASU = Arizona State University; GSV = Global Silicon Valley) nyitó előadásának megtartására, mindenki úgy érezhette, hogy a nyugati oktatástörténet valóban fordulóponthoz ért.

Hogyan menti meg a pszichológia az AI-támogatott oktatást?

Gates nem kevesebbet jelentett be, mint hogy a közoktatás technológiai fejlesztésére (edtech) fordított évi több mint 100 milliárd amerikai dollár a következő öt évben drámai változást fog eredményezni. Soha nem látott mértékben nő majd az átlagos teljesítmény, csökken az egyenlőtlenség és a lemorzsolódás. Érthető, hogy mind az oktatási szakértőket, mind az edtech befektetőit sokként érték az amerikai közoktatás átfogó vizsgálatának, a NAEP (National Assessment of Educational Progress) 2022-nek az eredményei. A legalapvetőbb tantárgyaknál, a matematika vagy a szövegértés területén történelmi mélypont mutatkozott, és ez az eredmény tovább romlott a 2024-es felmérések eredményei szerint.

Hirdetés

A 2022-es felmérés szerint a 8. osztályos tanulók 40%-a ért el matematikából alapszint alatti eredményt, szövegértésből pedig még soha ilyen sokan nem voltak alapszint alatt a NAEP története során. Ezek az eredmények tovább romlottak 2024-ben. Mindehhez a felsőoktatás egyre átfogóbb válsága társult, amelyet a jegyinfláció jelensége demonstrált a legékesebben. A diákok egyre gyengébb teljesítményre kaptak egyre magasabb osztályzatokat az egyetemi vizsgálatok szerint.

A sokkot átfogó kutatás követte, amely azt vizsgálta, hogyan történhetett meg, hogy az oktatásba beáramló iszonyatos mennyiségű fejlesztés, az újabb és újabb szoftverek, az egyre látványosabb prezentációs formák, tanulást segítő applikációk és AI-támogatott jegyzetelő, kivonatoló, ellenőrző rendszerek ilyen katasztrofális eredményre vezettek.

Dr. Racsmány Mihály pszichológus, memóriakutató arra világít rá cikkében, hogy a megoldás az úgynevezett „recog”-ok használatában rejlik. Ezek olyan kérdések, amelyek egyszerre képesek leképezni a változatos tudásformákat és azokat a műveleteket, amelyeket a tanulóknak el kell végezniük. Ráadásul számos olyan visszajelzést tartalmaznak, amelyek alapján a diák – anélkül, hogy észrevenné – nemcsak a tananyagot sajátítja el, hanem azt is, hogyan kell tanulni.

Ez a cikk a Mindennapi Pszichológia 2025/4. lapszámában olvasható, amennyiben érdekli a teljes tartalom, és a lapszám többi írása, úgy rendelje meg az online magazint webshopunkban!

Érdekel a cikk, tovább olvasom

Online magazin megvásárlása
MINDENNAPI PSZICHOLÓGIA ONLINE MAGAZIN 2025/4

MINDENNAPI PSZICHOLÓGIA ONLINE MAGAZIN 2025/4 lapszámban megtalálható

Hirdetés

MINDENNAPI PSZICHOLÓGIA ONLINE MAGAZIN 2025/4

Éves előfizetés
Éves előfizetés
Következő szám megjelenése: 2026-02-19
Befizetési határidő: 2026-02-03
nap | óra | perc | mp

Ajándékozzon 2026-os éves előfizetést Karácsonyra és mi megajándékozzuk egy szabadon választott e-bookkal!

Az előfizetés ára 7,160 Ft. Több, mint 15% kedvezmény éves előfizetés esetén!

Kosár Előfizetek

MiPszi Aktuál (MAT)

Család

Körvonal

Mentális egészség

Mindennapi filozófia

Mipszicske

Munkapszichológia

Önismeret

Párkapcsolat

Opinion

IN ENGLISH

Kiemelt partnereink