Jelenlegi hely

„Iskola, iskola, ki a csoda jár oda?”

Oktatás a járvány közepén
A maszkhasználat, a „félni kell a másiktól” mélyen hatott a gyerekekre is

A diákok, a pedagógusok és a szülők életét is gyökeresen megváltoztatta a járvány. Hogyan alakult át az oktatás? Mit tanulhatott a válságból a Covid-nemzedék? Lehet-e 2020-nak pozitív hozadéka az iskola számára? 

Ez az időszak kitörölhetetlen nyomot hagy mindannyiunk életében. A szorongás, a félelem, a bizonytalanság miatt az egyensúly visszaállítása mindenkitől – a gyerekektől, a pedagógusoktól, a szülőktől egyaránt – sok plusz energiát igényel majd.

Bár nem tudni, mit hoz a jövő, a 2020-as év mindenkit kipenderített a komfortzónájából, s különösen igaz ez az oktatás terén... A járvány nagy vesztesei az érettségizők. Szorongva, bizonytalanságban, sokuk ráadásul kevés segítséggel készült az érettségire. Végül be kellett ülniük a termekbe, de ballagást már nem tarthattak, ami pedig szabad téren is megoldható lett volna. A Covid-nemzedék életébe, jövőjébe beleég a „nekünk nem volt ballagásunk” keserűsége – a hiány, a szomorúság végigkísérheti az érintett tanulók életét. És most majd a szalagavatóval lesz így: jön a „nekünk nem volt szalagavatónk”... Remélhetőleg utólag a legtöbben mosolyogva fognak majd visszagondolni erre az időszakra, azzal az érzéssel, hogy ők a „nagy covidos” érettségizők, ballagók. Történelem íródik, és ők a részesei. Megszokják majd, hogy újak jönnek a régi megoldások helyett.

Nagyon fontos, hogy mi, felnőttek mit kommunikálunk a fiatalok felé. Ha azt hallják tőlünk, milyen szerencsétlenek, hogy épp velük történik mindez, hogy mennyire másképp alakult volna az életük, ha nincs a járvány és így tovább, akkor többen valóban így fognak érezni. Ha viszont arról biztosítjuk őket, hogy ők egy különleges évfolyam egy nagyon különleges évben, hogy be fognak kerülni a történelemkönyvekbe, ha azt mondjuk, fogadják el ezt a rendkívüli helyzetet és ne feledjék, mindig vannak lehetőségeik, csak meg-, vagy épp ki kell őket találni, akkor egészen másképpen élik meg a veszteségeiket, és nagyobb valószínűséggel tudnak új utakra lépni...

A teljes cikk a Mindennapi Pszichológia 2020. 5. számában olvasható

 

Share

A Mindennapi Pszichológia
2021. december–2022. januári számában
ezekről olvashat:

2021 december–2022. január

  • Megérteni az érthetetlent

  • Miért égessük el a régi naplóinkat – avagy miért ne?

  • KÖRVONAL

    A rockzenészek között pszichológus, a pszichológusok között rockzenész
    Beszélgetés dr. Kőváry Zoltánnal

  • A „Kell” és a „Lehet” családok – 1.

    Boldog karácsonyt!

  • A jó apa pénzt keres, míg anya babázik?

  • Matekon is talpig sminkben

    Kamaszok és a „képernyő-én”

  • MIPSZICSKE – Gyakorlati útmutató szülőknek

    Ajándékozzunk! De hogyan?

  • Találkozás a kísértetekkel

  • Agyi sérülés és viselkedésváltozás – Phineas Gage esete

  • Mi kell a sportolónak?

    Az elégtelen edző-sportoló kommunikáció hátulütői

  • Figyelsz te egyáltalán?

  • A valóság vékony fonalán függve

    Virtuális valóság alkalmazása függő betegek kezelésében

 

KERESSE AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL!

Ez is érdekelhet

A fejlődéslélektani kutatásokban a nyolcvanas évektől kezdve a bevonódó, gondozó apák kapták a főszerepet.

Ha egy gyors felmérést készítenénk arról, hogy ez az időszak kinél mekkora szorongással jár, láthatnánk, hogy a karácsonyi kivilágítással együtt a szorongás és...

A „KELL” szülő környezetében nincs lazulás, kikapcsolódás, nincs szórakozás, ott csak feladatok vannak.

Lehet-e konfliktusok, balhék nélkül felnőni? Lehet-e csendesen átvészelni a serdülőkort úgy, hogy sem a gyerek, sem a család nem tépázódik meg benne?

Jelentkezés két kattintással!