Jelenlegi hely

Apróságok kihoznak a sodromból

Környezetem higgadt, sőt kötélidegzetű embernek ismer, akit nem lehet kihozni a sodrából. Ebben van is valami, olyan helyzetekben (baleset, verbális konfliktus, váratlan fellépés emberek előtt stb.) ahol sokan hajlamosak bepánikolni, idegeskedni, én teljesen jól elboldogulok.
Ugyanakkor jelentéktelen, mindennapi apróságok során fellépő frusztráló helyzetek könnyen kihoznak a sodromból. Nem működik a számítógép, nem indul az autó,vagy egy háztartási gép, egy weblapon a regisztráció-megrendelés túlbonyolított és nem működik stb. rettenetesen felidegesítenek. Káromkodok, átkozódom, csapkodok. Volt rá példa, hogy a készüléket nemes egyszerűséggel földhöz vágtam és szétvertem. Felmegy a vérnyomásom, holott az egyébként rendben van, remegek, szóval még akár egészségügyi kockázata is van a dolognak.
Ezt persze utólag meglehetősen kínosnak, méltatlannak és vállalhatatlannak tartom, és tökéletesen tisztában vagyok vele, hogy nem segít, de valahogy mégsem tudok nyugodt maradni. Szétfeszít a tehetetlenség érzése. Dühös vagyok: miért nem működik? Ráadásul még azt sem mondanám, hogy a dühöngés segít a feszkót feloldani: még órák múlva is feszült vagyok, nem az van, hogy jól kikáromkodtam magam és túl vagyok rajta.

Ha valamitől, ettől a "szokásomtól" szeretnék megszabadulni, de fogalmam nincs, hogyan. Érdekességként megemlítem, hogy emberek - legyenek bármilyen bunkók, pimaszok, agresszívek - nem hoznak ki a sodromból, sohasem kiabálok és legtöbbször meg is tudom oldani a
konfliktushelyzetet. De a tárgyakkal valami bajom van, úgy tűnik.

Kedves Kérdező! Az indulatnak mindig van egy mögöttes oka, amit érdemes felkutatni, enélkül nem lehetséges tartósan megváltoztatni a nem kívánt reakciót. Azok, akik dühkitörésre hajlamosak, ösztönösen reagálnak azokban a helyzetekben, amik kiváltják a dühöt. Az idegrendszer szintjén olyan automatizmusok kapcsolnak be, amelyek már kívül esnek a tudatosan irányítható folyamatokon. Ezen szerencsére lehet változtatni. Az indulatkezelési technikák csökkentik a heves érzelmek erejét, a rendszeres légző- és relaxációs gyakorlatok, illetve a sport, új életmód kialakításával válnak hasznossá az indulatok megfékezésére. A düh kifejezésének egészséges módjait el kell sajátítani és alkalmazni kell! A dühös érzések lehetséges okai kapcsán érdemes feltenni a kérdést: Hol érzek korlátokat az életemben, és mit nem tudok elfogadni? Mikor és miért érzem kiszolgáltatva magam bizonyos helyzetekben? Mennyire vagyok elégedett az elért sikereimmel? Mennyire bízom magamban? Néhány célzott indulatkezelési technikát az alábbi linken olvashat: http://konfliktusklinika.blogspot.hu/2013/08/fokuszban-duhos-agy-tippek-...

Üdvözlettel: E. Tóbiás Sára

pszichológus
Share

Kérdezek a szakértőtől

Nevet vagy nicknevet adjon meg. Amennyiben engedélyezi, meg fog jelenni a weboldalon.
A weboldalon nem jelenik meg, közvetlenül erre a címre fog választ kapni a kérdésére.
Itt tegye fel a kérdését!
Ezzel tudomásul veszi, hogy kérdése és az arra adott válasz szerkesztett formában megjelenik a weboldalunkon, illetve megjelenhet Mindennapi Pszichológia magazinban is.