2009-04

Az alábbi cikkek a magazinban is megtalálhatóak:

Érzelem és értelem
Érzelem és értelem

Én érzelmi alapon döntök!” – mondta nemrég egy párkapcsolati krízissel küzdő ismerős, aztán gyorsan felsorolt több logikus, racionális érvet is, amikről úgy gondolta, igazolják állítását. Vagyis racionális döntések soráról hitte, hogy érzelmiek… Valóban ellentétes lenne a racionális gondolkodás és az érzelem?

A számoló agy
A számoló agy

Már 12 éves korban jól látszik, hogy az átlagosnál jobban teljesítő fiúk száma többszöröse a lányokénak, s a kiemelkedő matematikai képességűek csoportjaiban valóban sokszorosan több a férfi.  Az átlagos matematikai teljesítményben nincs ilyen eltérés, s a csecsemők korai képességei sem különböznek. Vajon miből fakad az eltérés? Biológiai okai lennének? Másként van „berendezve” az agyunk?

Tudna, ha akarna…
Az alulteljesítés ördögi köre
Tudna, ha akarna…

Egyre gyakoribb probléma, hogy a tizenéves fiatal nem tud és/vagy nem akar képességeinek megfelelő szinten teljesíteni az iskolában. A szülők és a tanárok azt látják, hogy a gyerek nem tanul, nem hajlandó semmi erőfeszítésre, motiválatlan, menekül a kihívások és a felelősség elől, visszahúzódó vagy éppen ellenséges, agresszív, ráadásul sokszor önelégültnek látszik. Ez lenne a kamaszkor? A gyerekek mindig kamaszodtak, de most szinte járványszerű az alulteljesítés...

Kelet a Nyugat hálószobáiban
A tantrikus szerelem titkai
Kelet a Nyugat hálószobáiban

A tantra filozófiája szerint a női test minden változata szép, mert a férfi örömét adja. A nő teste a születés csodáját s az emberiség örökét rejti – maga a misztérium, a tökéletesség szimbóluma… Ám csak az önmagát elfogadó, önmagát szerető nő képes erotikus játékossággal, felszabadultan a férfi vágyát felébreszteni. Mindenekelőtt saját magát kell tehát szeretnie – s ezt hogyan tanulhatná, hol kaphatná meg másképp, mint a férfitól? Az ő szemében látja meg saját szépségét – azáltal, hogy őt szépnek látja!  Meg kell látnunk társunkban a benne rejlő szépséget – hisz valamiért egyszer épp őt választottuk…

A lélek harcművészete
A lélek harcművészete

A harcművészetek olyan én-erők kifejlesztésére adnak lehetőséget, amelyek túlmutatnak a mindennapi életben megtapasztalható helyzeteken, és előkészítenek a ritkább, de annál lényegesebb kimenetelű kihívásokra – eközben megismerjük határainkat és a lényünkben rejlő lehetőségeket. Megtanuljuk kitolni ezeket a határokat s kiaknázni lehetőségeinket. Megtapasztaljuk, milyen a jelenben létezni, s úgy fókuszálni egy feladatra, hogy nem zökkentenek ki sem szűkölő érzelmeink, sem oktondi gondolataink.

„Emőke, engem is megmasszíroz?”
 „Emőke, engem is megmasszíroz?”

Nagyon nehéz terep az egészségügy, ugyanakkor óriási jelentősége van annak, hogy a szülőszobán jelen lévők milyen viszonyban vannak egymással. Csak akkor lehet támogató a szülő nőt körülvevő erőtér, ha a benne lévők kölcsönösen tisztelik és elfogadják egymást. A dúla viszonylag új szereplő a szülészeteken, és nehezen fogadják el a jelenlétét, amíg nem ismerik, nem tudják pontosan, hogy mi a feladata, miben segíthet. A jó dúla megpróbálja a szülő nő érdekeit, elképzeléseit képviselni, de nem hoz az anya helyett döntéseket, és a szüléskor sem befolyásolja az egészségügyi személyzet véleményével ellentétesen, még akkor sem, ha azzal magában nem ért egyet.

Hisztííííí...
Hisztííííí...

Téves vélekedés, hogy csak a nők (meg persze a gyerekek) hisztiznek. A harag kitörése és szélsőséges kifejezése férfiakra és nőkre egyaránt jellemző lehet.  Ha a nemek közötti különbségeket vizsgáljuk, a nők „verbálisabbak”, többnyire hatalmas szóáradattal hisztiznek – a férfi-hisztire inkább a csendes agresszió jellemző, a „szavak nélkül a falba vágta az öklét” vagy „szó nélkül beült a kocsiba és elhajtott”.  Persze ezek általánosítások, hisz a hisztiknek különböző fokozatai és keverékei léteznek.

Savanyú a szőlő? Egyél májat!
avagy hogyan csökkentsük a kognitív disszonanciát
Savanyú a szőlő? Egyél májat!

Az önigazolás ugyancsak szükséges akkor, ha valamit nem szerezhettünk meg, nem érhettünk el.

Kiemelt partnereink