Jelenlegi hely

A „kapottságok” fontosabbak, mint az adottságok

Beszélgetés Polgár Lászlóval
A zsenineveléshez minden a kezünkben van

Beszélgetés Polgár Lászlóval, akinek „főfoglalkozása”, hogy a világhírű Polgár-lányok édesapja. „Mellékfoglalkozásai”: pszichopedagógus, sportmenedzser, sakkszakíró, kreatív játékok – köztük a csillagsakk – föltalálója.

Szerző: 

„Nevelhetsz zsenit… című könyvemben megírtam, hogy a zseni nem születik, hanem nevelhető. Én a filozófia és a genetika örök vitájában – hogy a velünk született adottságok a döntőek, vagy amit a neveléssel kapunk, – egyértelműen a „kapottságok” híve vagyok. Az ember formálható, fejleszthető agyrendszerrel születik, s az agy teljesítőképességének legfeljebb a 20-25 százalékát használja fel. Feltételezem, hogy minden egészségesen született gyerek potenciális zseni…

A lányaim azt hiszem, jó példák a sokoldalúságra. Zsuzsa tanárszakon végzett, Zsófi komputergrafikai és belsőépítészeti diplomát szerzett. Mindhárman több nyelvet beszélnek: Zsuzsa hatot-nyolcat, Zsófi ötöt-hatot, Judit négyet-ötöt. Emellett kiválóan pingpongoznak, kick-boxoznak, teniszeznek, úsznak, könyveket írnak, s a világot beutazva rengeteg élményt szereztek. Zsófi járt a Képzőművészeti Főiskola festő szakára, fest és kiváló karikaturista, Zsuzsa egyetemen tanít, Judit, ha akart volna, nemzetközi szintű asztaliteniszező is lehetett volna. Ha egyvalamit nagyon jól tud az ember, ahhoz sok minden eleve kapcsolódik, például a sakkhoz a matematika, a zene, a különféle kiegészítő sportok. A teljesség – vagy inkább a személyre szabott sokoldalúság – egy pontból kiindulva éppúgy elérhető, mint a hagyományos mindenbe belekóstolással. Sőt. Sokkal inkább. Hiszen az a szorgalom, intenzitás, tárgyszeretet, ami jellemezte a kiválasztott tárgy elsajátítása közben, a többi területen is éppúgy megkönnyíti és hatékonyabbá teszi a tanulást.”

A teljes cikk a Mindennapi Pszichológia 2013. 01 számában olvasható

A Mindennapi Pszichológia
2019 április–májusi számában
ezekről olvashat:

2019 április–május

  • „Átjössz dumálni? Úgy kivagyok…” – Együttes rumináció a baráti kapcsolatban

    A barátok közötti egyenrangú kapcsolatban kiemelt szerepet kap egymás kölcsönös segítése, támogatása – ennek egyik legfontosabb módja egymás problémáinak megvitatása, átbeszélése. A közeli kapcsolatok nyújtotta intimitás alapvető emberi szükséglet. Nem mindegy, hogy ez az intimitás egy baráti kapcsolatban min alapul: negatív érzéseket előhívó, szinte vég nélküli közös rágódáson, ami bár megszilárdítja a barátságot, de rosszabb hangulathoz vezet, vagy olyan önfeltáráson, ami szélsőségektől mentesen segíti a problémák kommunikációját.

  • Agyunk öregedése

    Vannak, akikben szorongást kelt a gondolat, hogy az időskorral olyan gyógyíthatatlan betegségek alakulhatnak ki, mint például az Alzheimer-kór; vagy a fizikai képességek olyan mértékben korlátozódhatnak, hogy még a sarki élelmiszerüzletbe is kihívás eljutni. Nyugtalanító lehet a közelgő elmúlás gondolata is. Mások szerint az öregedés egyértelmű jele a bosszantó lassulás, feledékenység, a jelentéktelennek tűnő problémák felnagyítása, a beszűkülés, a körülményeskedés. Ugyanakkor optimista, pozitív gondolatok is megfogalmazódnak az öregedéssel kapcsolatban…

  • Pszichodinamikus terápiák

    A köznyelvben gyakran használjuk ezeket a kifejezéseket: analizálom magamat, elfojtottam a vágyaimat, kivetítettem másokra valamit, a tudattalanom üzent nekem. De mit is jelentenek ezek a szófordulatok? Tudjuk, hogy valahonnan Freudtól és a pszichoanalízisből eredeztethetők – de vajon értjük-e pontosan a 21. században a pszichoanalitikus gondolkodás lényegi elemeit, és tudjuk-e használni azokat problémáink kezelésében? Van-e értelme a mai kor emberének pszichoanalízissel vagy pszichodinamikus terápiákkal foglalkozni?

  • Lehet-e a függőséget gyógyítani? Az addikciós zavarok terápiás kihívásai

    Rögtön az egyik legjelentősebb kérdés: motivált-e a kliens a változásra? Merthogy nemritkán tapasztaljuk azt, hogy bár az illető eljön a rendelésre, voltaképpen nem saját elhatározásából, hanem a környezeti nyomásnak eleget téve jelent meg. A függőség ugyanis Janus-arcú zavar: egyfelől elvesz az egyéntől (pl. kapcsolatokat, munkahelyet, fizikai és mentális egészséget), másfelől azonban jutalmazza is. Szorongást old, menekülési útvonalat biztosít számára, kielégíti pillanatnyi intimitás-szükségletét, vagy éppen izgalomban tartja, stimulálja.

  • „Az okos ember lavórba lógatja a lábát!”

    Elsőként kapják a történeteket az átélt kínzásokról, megerőszakolásról, brutális férjekről, menekülésről, félelemről, megaláztatásról. De nincs idő megemészteni a hallottakat, mert míg az egyik oldalukon mesél az események elszenvedője, a másik oldalon ott a terapeuta, aki várja a fordítást, hogy segíthessen. Anyanyelvi szintű nyelvtudás, kulturális-szociológiai ismeretek, problémamegoldó-és beleérző képesség, precizitás, és ütésálló mentális felkészültség. Ennyi kell, és az ember máris terápiás tolmács…

ÉS MÉG: Élmény fénytörésben – A főszerkesztő előszava • A pszichológia világa – Hírek • Egy kattintásra a boldogságMiért rágódunk?„Átjössz dumálni? Úgy kivagyok…” – Együttes rumináció a baráti kapcsolatban • Jó-e nekünk a nosztalgia?Tények és érzelmek a vitábanHiszem, ha mondomMiből lesz a felnőtt agy? – A serdülőkort nem átvészelni, hanem megérteni kell • Nem elrontották – így született. Az ADHDAgyunk öregedéseDepresszió vagy hormonbetegség? • A PSZICHOTERÁPIÁRÓL – MINDENKINEK • Pszichodinamikus terápiákA munka örömeVirtuális virtuózokLehet-e a függőséget gyógyítani? – 2. rész • „Az okos ember lavórba lógatja a lábát!” Neked főztem, egyél még! – A feeder, aki kórosan „zabáltat” • Kongresszusok, konferenciák • A pszichológus válaszol

KERESSE AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL!

Ez is érdekelhet

Ezt a legtöbb család katasztrófaként éli meg, és azonnal elindul a bűnbakkeresés.

Az iskolai bántalmazás nem új keletű probléma, bár vannak olyan formái, amelyek az utóbbi időben terjedtek el.

Az iskolán belüli erőszak vagy zaklatás nagyon sok esetben fellelhető az  intézményekben, gyakran azonban mind a szülők, mind a pedagógusok alábecsülik a helyzet súlyosságát....

Ezek a gyerekek szenvednek attól, hogy szinte folyamatos kritikában és szidásban részesülnek

A tinik agyát szokták egy olyan új autóhoz hasonlítani, amelyben alacsonyabb állást mutat a kilométeróra.