Jelenlegi hely

Perfekcionista vezetők kettős válságban

„Az ember akkor hibázik a legtöbbet, ha azt akarja bizonyítani, milyen tökéletes.” (Hans-Jürgen Quadbeck- Sieger)

„Mintegy 8 évvel ezelőttig vezetői ügyfeleim körében ritkán találkoztam kirívóan  perfekcionista vezetővel, ám az utóbbi időben (kb. 7 éve) azt veszem észre, hogy a vezetőkkel való munkámban egyre gyakrabban bukkan fel ez a téma.” (V.J.) 

Cikkek: 

A gazdasági válság erősen hatott a perfekcionizmus jelenségére is. Nehéz gazdasági körülmények között ugyanis egy vezetőnek sokkal jobban kell féltenie állását, pozícióját, az ezzel járó juttatásokat (bónusz, márkás autó, stb.), hiszen ilyenkor sokkal kisebb a valószínűsége annak, hogy könnyen talál magának új állást a munkaerőpiacon hasonló vagy magasabb szinten. Ebben a bizonytalanságban tehát erősen megnő az elismertség iránti vágyuk.

Sokan közülük úgy gondolják, hogy az egyre növekvő elvárásoknak való teljes megfeleléssel, az állandó erőn felüli teljesítéssel és ennek munkahelyi szervezetükben való megvalósításával, azzal, hogy telefonon, online éjjel-nappal elérhetővé teszik magukat, valamennyire bebiztosíthatják magukat és állásukat. Azzal azonban nem számolnak, hogy mindennek következményeként naponta 10-14 (vagy még több) órát dolgoznak, magánéletük, mint olyan megszűnik, jönnek a betegségek, munkatársi kapcsolataik megromlanak, végül teljesen elmagányosodnak, s az állandó erőn felüli teljesítés kiégéshez, depresszióhoz vezethet. Egyszer csak ott állnak teli bizonytalansággal, súlyos lelki válságban – s ebben a helyzetben még erősebben akarnak tökéletes teljesítményt felmutatni. A saját maguktól és munkatársaiktól elvárt hiba nélküli teljesítmény pedig millió és millió feszültség forrása lehet – és lesz is.

 

Milyen tünetek utalhatnak arra, hogy perfekcionista vezetővel van dolgunk? (A teljesség igénye nélkül)

- Mindenben tökéletességre törekszik, a környezetét nagy nyomás alatt tartja

- A feladatokat, munkafolyamatokat nem engedi ki a kezéből, mindent ő akar csinálni (nemcsak irányítani)

- A kudarcokat nagyon nehezen és hosszan éli meg

- Nincsenek sikerélményei, mindennel elégedetlen, boldogtalan

- A stresszhelyzeteket nem vagy nagyon nehezen tudja kezelni, emocionálissá válik, kiabál, kikel magából

- Állandóan fáradt, csak vonszolja magát

 

Hogyan tehetjük könnyebbé számukra a vezetői létet?

Első lépésként a vezetőnek fel kell ismernie saját viselkedésének mozgatórugóit, lelkiállapotát – és akarnia kell ezen változtatni. A változásban, a belső válságból való kilépésben segítséget nyújthat egy szakértő coach, de akár egy magas érzelmi intelligenciával rendelkező (házas)társ, munkatárs is.

A legfontosabb, hogy a vezető hajlandó legyen az alábbi kérdéseket végiggondolni s a válaszok fényében változtatni a viselkedésén:

  • Tudok-e priorizálni a munkámban, az életemben?

Ha képes erre, akkor a kevésbé fontos dolgok elengedésére és ezekben a helyzetekben az „éppen elég jó” elfogadására kell buzdítanunk. Ha mindenben a tökéletességre törekszik, akkor önismeretének fejlesztése, mélyítése lehet a cél.

  • Miért nem tudok elengedni feladatokat?

A munkafolyamatokhoz való ragaszkodás hátterében gyakran bizalmatlanság lapul. Ilyenkor bizalomépítő beszélgetésekkel, illetve delegálási eszközök és módszerek megtanításával tudunk időt spórolni számukra.

  • Mennyire tudok megbirkózni a kudarcokkal, hogyan élem meg őket?

A vezetői lét egyik hátulütője, hogy az erős bizonyítási kényszerrel együtt jár az elismerés utáni vágy. De kitől kaphatnak olyan elismerést, ami számukra jelent is valamit?  Megkapják-e egyáltalán? Vagy végső soron az okozza a perfekcionista vezetőnek a kudarcot, hogy nem kap pozitív visszajelzést?

 „Kudarc” esetén tisztázandó, hogy tényleg objektív kudarcról van szó, vagy csak ő éli meg annak. Ezekben a helyzetekben segíthet, ha felidézi a korábbi sikereket, amikből meríthet, és újra megtalálhatja belső erőforrásait.

  • Mennyire tudok érzelemmentesen viszonyulni a számomra stresszes szituációkhoz?

Stresszkezelési technikák megismertetésével, a stresszes helyzetekre való felkészítéssel sokat segíthetünk a helyzeten.

  • Hogyan tudom levezetni a belső feszültséget, hogyan tudok feltöltődni?

A belső feszültség levezetésére a kibeszélés (szakkifejezéssel élve: „ventilláció”), a helyzet utólagos elemzése az egyik legjobb támogató eszköz. Feltöltődés céljából mindenképpen szükséges a számára legmegfelelőbb rekreációs módszer megtalálása és ennek rendszeres alkalmazása.

 

Ezek a jelenségek persze nem „csomagban” jelentkeznek – kinél több, kinél kevesebb a problémás terület, amelyek feldolgozásával könnyebbé tehetjük a perfekcionista vezető számára a vezetői létet.

Mindenekelőtt azt kell vele felismertetnünk: a perfekcionizmus önmagában nem feltétlenül rossz, annak egészséges mértéke a fontos. Ezért szükség van arra is, hogy néha álljanak meg, s ünnepeljék meg a Sikert…

Ez is érdekelhet

Szokott-e olyat tenni, amikor valamilyen módon fizikailag direkt megsérti magát és megkérdezzük azt is, hogy olyankor mire gondol, vagy mit érez.

Cikksorozatunkban bemutatjuk konferenciánk főbb témáit és előadóit – Prof. Dr. Kiss Róbert Gábor

Cikksorozatunkban bemutatjuk konferenciánk főbb témáit és előadóit – Dr. Lukács Krisztina PhD

Talán nem is gondolnánk rá, hogy egy értekezlet – vagy egy kínos otthoni szóváltás – után jelentkező kellemetlen tünetek esetleg nem a sebtében elfogyasztott gyorsételnek,...

Cikksorozatunkban bemutatjuk konferenciánk főbb témáit és előadóit – Dr. Mezei Györgyi PhD

Cikksorozatunkban bemutatjuk konferenciánk főbb témáit és előadóit – Dr. Purebl György