Jelenlegi hely

Mérgező kapcsolatok

Hogyan ismerhetjük fel egészségtelen - vagy angol szövegekben gyakran mérgezőként (toxic) emlegetett - kapcsolatainkat? 

Mit tehetünk, ha úgy érezzük, ilyennel van dolgunk? Olyan kapcsolatokat sorolunk ide, melyek regresszív működésmódra, azaz éretlenebb, a személyiségfejlődés korábbi – és általunk már meghaladott – szintjére kényszerítenek bennünket, s gyakran több szenvedést és stresszt okoznak, mint örömöt. Ilyenek környezetünkben azok, akik gyakran panaszkodnak, pesszimisták, és bennünket is gyakran „magukkal rántanak”. De ide sorolhatjuk azokat, akik folyton veszélyes, felelőtlen vagy oda nem illő módon lépnek fel velünk szemben, esetleg érzelmileg zsarolnak bennünket. Ha egy ismerőssel, rokonnal való találkozás után rendszeresen kényelmetlenül érezzük magunkat, lehangolttá válunk, az jelezheti, hogy változtatásra van szükség.

Hogy az ilyen helyzeteket kezelni tudjuk, dr. Karen Lawson, a texasi Baylor egyetem pszichológiaprofesszora a következőket tanácsolja: az első lépés (ebben az esetben is) a probléma felismerése és felvállalása. Ez után érdemes megvizsgálnunk, milyen okok húzódhatnak a háttérben, hogyan alakult ki a kapcsolat negatív dinamikája? A következő lépésben döntést kell hoznunk arról, hogyan kezeljük a helyzetet a továbbiakban. Erre lehet példa egy mély – akár kellemetlen – beszélgetés az illetővel, ahol elmagyarázzuk, hogy úgy látjuk, változtatásra van szükség. Ha ez nem segít vagy kivitelezhetetlennek érezzük, határozhatunk úgy is, hogy ritkítjuk, esetleg megszakítjuk a kapcsolatot az illetővel. Ezek egyszerű és logikus lépésnek tűnnek, de sokszor nem járjuk végig ezt az utat, mert nem akarunk szembesülni a konfliktussal, és inkább tűrünk. Ezek a kapcsolatok ugyanakkor folyamatosan energiát vesznek el tőlünk. Ahelyett, hogy építenének és ösztönöznének, fárasztanak, és arra kényszerítenek, olyasmivel töltsük egyre dráguló szabadidőnket, amihez valójában nincs kedvünk. Így hosszú távon mindenképp érdemes figyelmet fordítani rájuk, és megtalálni a megoldást.

Share

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <p> <span> <div> <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <h6> <img> <map> <area> <hr> <br> <br /> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <table> <tr> <td> <em> <b> <u> <i> <strong> <font> <del> <ins> <sub> <sup> <quote> <blockquote> <pre> <address> <code> <cite> <embed> <object> <param> <strike> <caption> <!--pagebreak--> <iframe>
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.

Ez is érdekelhet

A kétezres évek eleje óta a férfiaknál csaknem öt, a nőknél három évvel nőtt a születéskor várható élettartam

Mit tehetünk, milyen módszerek állnak rendelkezésünkre, ha egészségünket meg akarjuk tartani?

Az akaraterő egyfelől abban segít, hogy valamit megtegyünk - másfelől viszont abban, hogy valamit ne tegyünk meg.

Noha a magyarban nincs széles körben elterjedt kifejezés a jelenségre, nekünk is ismerős lehet.

A sikeres alkalmazkodás során új képességekre tehetünk szert, nagyobb önismeretet és komoly sikerélményt nyerhetünk.

Milyen az anyagi stabilitásunk, a megélhetésünk, a jövőnk, mit hagyományozhatunk gyermekeinkre? Ennek megfelelően biztonságot vagy bizonytalanságot élhetünk át.