Jelenlegi hely
Iskola
A „zugtanuló”
Vajon mikor van nagyobb esélye annak, hogy egy diák 5-ös osztályzatot kap a dolgozatára: (a) amikor sokat tanul rá, vagy (b) amikor keveset? És melyik diákot gondoljuk okosabbnak: aki (a) kevés tanulással 5-öst kap, vagy amelyik (b) sokat készült, és így szerzett 5-öst? Amennyiben Ön mindkét kérdésre az (a) választ gondolja helyesnek, nemcsak hogy egyetért a legtöbb ember (és így pedagógus) véleményével, de egyszeriben annak a diáknak a helyében is találja magát, aki azzal a nehéz helyzettel szembesül, hogy tanuljon-e a közelgő dolgozatra, vagy ne.
Valószínűleg kevesen vitatkoznának azzal a kijelentéssel, hogy az iskola időnként rendkívül fenyegető közeg a diákok számára. Képességeiket mind tanáraik, mind társaik előtt demonstrálniuk kell, ezzel pedig kockáztatják, hogy tehetségtelennek, sőt butának bélyegzik őket. Értelemszerűen a legjobbnak látják ezt elkerülni. A gond az, hogy a fentiekhez hasonló nehéz döntési helyzetekkel szembesülve (ezek nem is feltétlenül tudatosulnak) a diákok gyakran olyan „megoldásokat” választanak, amik a megfigyelő (szülő vagy tanár) számára igen problémásak.

Mit őriz az iskolaőr?
Az iskolaőr „közreműködik a nevelési-oktatási intézmények rendjének – azok területén, tanítási időben történő – fenntartásában." A rendszer azt bizonyára jól felismerte, hogy agresszív gyerekek bizony vannak – az agressziót pedig kezelni kell...
"Intézkedésre és kényszerítőeszköz használatára jogosult, közfeladatot ellátó személy”. A közfeladat ellátásához a középfokú végzettség előnyt jelent, de nem szükséges... A rendszer azt bizonyára jól felismerte, hogy agresszív gyerekek bizony vannak – az agressziót pedig kezelni kell... Ezzel viszont sajnos véget is ért a koncepció helyes kiindulópontjainak és az arra tett javaslatoknak a hosszú felsorolása. Az agressziót ugyanis nem lehet betiltani.

A különleges nevelési igény és a távtanulás a 21. század fényében
Tanári szerep - digitalizálva
A tanár szerepe a XXI században jelentősen átalakult. Ennek a változásnak az elemzésekor leginkább arra utaltak a kutatók, miként alakul át a szerep attól, hogy a diákok jelentősen eltolódtak a digitális ismeretszerzés és kommunikáció irányába. A jelenlegi pandémiás helyzet megmutatta számunkra az érem másik oldalát
Most az lehet a kérdés, hogy miként alakul át a tanári szerep, ha a tanítás teljes egészében átkerül a digitális platformra.
A tanárok számára a legnagyobb terhet kezdetben bizonyára a tananyagok előállítása jelentette, valamint a megfelelő kommunikációs platform megtalálása és megismerése. Ez már bizonyos mértékig megingatta a hagyományos tanári szerepefelfogást, pusztán csak azzal, hogy elmaradt a napi szintű érintkezés a diákokkal, nem lehetett tartani az oktatási célok és tartalom mentén kialakított tervet és rutint.
Az ellenőrzés

Zsenik-e a fejszámolóművészek?
Néhány hete egy tízéves szegedi diáklány, Szin Jázmin nagyszerű helyezést ért el a Németországban megrendezett mentális matematika junior-Európa-bajnokságon, ahol – más feladatok mellett – fejben kellett húszjegyű számokat összeszorozni és köbgyököt vonni.
Néhány hete egy tízéves szegedi diáklány, Szin Jázmin nagyszerű helyezést ért el a Németországban megrendezett mentális matematika junior-Európa-bajnokságon, ahol – más feladatok mellett – fejben kellett húszjegyű számokat összeszorozni és köbgyököt vonni.

Ingyenesen nézhető filmeket tesz elérhetővé az iskolásoknak és kisgyerekeknek a filmintézet
Felnőtté válni nehéz – de nem lehetetlen
A kapuzárási pánikról már mindenki hallott, rengeteg film, cikk stb. foglalkozott a témával, ám nem ez az egyetlen válság, amit életünk során átélünk. A kapunyitási és kapuzárási pánik alapvetően ugyanabból a problémából ered: mindkettő jelentős életváltozást jelent - fejti ki Alexandra Robbins és Abby Wilner, akik először írták le a "kapunyitási pánik" jelenségét 2001-ben megjelent Quarterlife Crisis című könyvükben.
A kapuzárási pánikról már mindenki hallott, rengeteg film, cikk foglalkozott a témával, ám nem ez az egyetlen válság, amit életünk során átélünk. A kapunyitási és kapuzárási pánik alapvetően ugyanabból a problémából ered: mindkettő jelentős életváltozást jelent. A „kapuzáró” elmélkedni kezd múltjáról, hogy azt az életet éli-e, amit gyermekként elképzelt, közben realizálja azt, hogy az idő igencsak telik felette. Ezzel szemben a „kapunyitó” személyre új döntések, újabb felelősségek várnak, a jövő pedig nem kiszámítható.

Mi kell ahhoz, hogy szépen írjon egy fiú?
Oldalak
