Jelenlegi hely

Iskola

MIPSZICSKE – Gyakorlati útmutató szülőknek

Szorong az iskolától – hogyan segítsünk gyermekünknek?

Az iskolába járás elutasítása régebben többé-kevésbé az iskolakerülés szinonimája volt, és leginkább az utcán lógó, vagy a szobájukban egész nap videójátékokat játszó gyerekek képét idézte. 

Fontos megértenünk, hogy az iskolába járás elutasítása nem ugyanaz, mint az iskolakerülés. Ilyenkor nem az iskolán kívüli szórakozás csábítása vezérli a gyerekeket, hanem az iskola iránti ellenállás, aminek számtalan oka lehet. Közismert néven a jelenséget iskolafóbiának is hívják. Egyszer-egyszer persze mindenki ellenáll az iskolába járásnak, de ez a viselkedés már olyan szélsőséges eset, ami  valódi problémákat okoz a gyermek számára. Az iskolafóbiát számos tényező különbözteti meg az iskolakerüléstől.

Share

Pszichológus az iskolában

Szerző: 

Egyszer régen, még pályakezdő iskolapszichológus koromban egy pedagógus beküldött hozzám két gyereket, és azt üzente, csináljak velük valamit, mert kibírhatatlanok.

Elbeszélgetve a két kamasz fiúval, azt tapasztaltam, hogy ott, az én kis szobámban, ebben az elfogadó, nyugodt helyzetben koruknak megfelelően, normálisan reagálnak, a beszélgetés közepétől kezdve már kifejezetten értelmesen és együttműködően viselkedtek velem.  Megbeszéltük, hogy mi történt, és hogy milyen volna a kívánatos viselkedés az osztályban (amit egyébként pontosan tudtak), beszéltünk arról, milyen nehéz nekik néha betartani a szabályokat – és hogy látják ennek a negatív következményeit is. Aztán visszamentek a terembe.

Share

A „zugtanuló”

Szerző: 

Vajon mikor van nagyobb esélye annak, hogy egy diák 5-ös osztályzatot kap a dolgozatára: (a) amikor sokat tanul rá, vagy (b) amikor keveset? És melyik diákot gondoljuk okosabbnak: aki (a) kevés tanulással 5-öst kap, vagy amelyik (b) sokat készült, és így szerzett 5-öst? Amennyiben Ön mindkét kérdésre az (a) választ gondolja helyesnek, nemcsak hogy egyetért a legtöbb ember (és így pedagógus) véleményével, de egyszeriben annak a diáknak a helyében is találja magát, aki azzal a nehéz helyzettel szembesül, hogy tanuljon-e a közelgő dolgozatra, vagy ne.

 

Valószínűleg kevesen vitatkoznának azzal a kijelentéssel, hogy az iskola időnként rendkívül fenyegető közeg a diákok számára. Képességeiket mind tanáraik, mind társaik előtt demonstrálniuk kell, ezzel pedig kockáztatják, hogy tehetségtelennek, sőt butának bélyegzik őket. Értelemszerűen a legjobbnak látják ezt elkerülni. A gond az, hogy a fentiekhez hasonló nehéz döntési helyzetekkel szembesülve (ezek nem is feltétlenül tudatosulnak) a diákok gyakran olyan „megoldásokat” választanak, amik a megfigyelő (szülő vagy tanár) számára igen problémásak.

Share

„Iskola, iskola, ki a csoda jár oda?”

Oktatás a járvány közepén

A diákok, a pedagógusok és a szülők életét is gyökeresen megváltoztatta a járvány. Hogyan alakult át az oktatás? Mit tanulhatott a válságból a Covid-nemzedék? Lehet-e 2020-nak pozitív hozadéka az iskola számára? 

Ez az időszak kitörölhetetlen nyomot hagy mindannyiunk életében. A szorongás, a félelem, a bizonytalanság miatt az egyensúly visszaállítása mindenkitől – a gyerekektől, a pedagógusoktól, a szülőktől egyaránt – sok plusz energiát igényel majd.

Share

Mit őriz az iskolaőr?

Szerző: 

Az iskolaőr „közreműködik a nevelési-oktatási intézmények rendjének – azok területén, tanítási időben történő – fenntartásában." A rendszer azt bizonyára jól felismerte, hogy agresszív gyerekek bizony vannak – az agressziót pedig kezelni kell...

"Intézkedésre és kényszerítőeszköz használatára jogosult, közfeladatot ellátó személy”. A közfeladat ellátásához a középfokú végzettség előnyt jelent, de nem szükséges... A rendszer azt bizonyára jól felismerte, hogy agresszív gyerekek bizony vannak – az agressziót pedig kezelni kell... Ezzel viszont sajnos véget is ért a koncepció helyes kiindulópontjainak és az arra tett javaslatoknak a hosszú felsorolása. Az agressziót ugyanis nem lehet betiltani.

Share

Oldalak

Feliratkozás Iskola csatornájára