Jelenlegi hely

A folyamatos szépségverseny vesztesei

Parancsolj megálljt a szépség-sztereotípiáknak!

Évtizedek óta tudjuk, hogy a média által sulykolt szépségideál kedvezőtlenül hat a saját testünkkel való elégedettségre, és ebből adódóan önértékelésünkre, lelki közérzetünkre.

Társas lényként csak egy csoport tagjaként, a többiekkel való kapcsolatban és a másokkal való összehasonlítás révén vagyunk képesek meghatározni saját identitásunkat. Ez természetes ugyan, mégis igen káros következményei lehetnek – ha nap mint nap olyanokkal kell összehasonlítani magunkat, akikkel szemben mindig alulmaradunk. Évtizedek óta tudjuk, hogy a média által sulykolt szépségideál kedvezőtlenül hat a saját testünkkel való elégedettségre, és ebből adódóan önértékelésünkre, lelki közérzetünkre. A szépségsztereotípiákkal való állandó szembesülési kényszer miatt 10 nőből 7 úgy érzi, meg kell felelnie egy irreális szépségideálnak, ez pedig jelentősen hozzájárul a megjelenéssel kapcsolatos szorongás terjedéséhez. Azok közül a nők közül, akiket rossz érzéssel tölt el az egysíkú szépségeszmény folytonos jelenléte, 30% állítja, hogy magabiztossága csökkent a mindennapokban.*

A Dove hisz abban, hogy egy fiatalt sem szabad visszatartani attól, hogy kibontakoztassa a képességeit. 
A kevés önbizalom, a megjelenéssel kapcsolatos frusztrációk megakadályozhatják a diákokat abban, hogy a legtöbbet hozzák ki magukból.
Ezért született meg a Dove Önbizalom Program, mely segíti a pedagógusokat, a szülőket és az ifjúsági vezetőket az önbizalomra ösztönző nevelésben.
A Dove Önbizalom Program ingyenesen elérhető a dove.com/onbizalom oldalon. 

Sok felnőtt férfi és nő szenved a külsejével kapcsolatos aggályoktól, azonban a legsérülékenyebbek a kamaszok, közülük is elsősorban a lányok. Ők abban a korban vannak, amikor a szervezet alapvető változásokon megy át, a testarányok időről időre átalakulnak, és a serdülők szorongva figyelik külsejüket: mi lesz ebből?

És ekkor tör be életükbe a közösségi média… A Facebook és minden olyan platform, ahol fotókat lehet posztolni, szükségszerűen megnyitja a lehetőséget, hogy a felhasználók a külsejükkel szerezzenek maguknak elismerést. Ez már csak azért sem szerencsés, mert így megnő a megjelenés fontossága, a kamaszok még inkább elkezdenek foglalkozni azzal, elég jól néznek-e ki, mi róluk mások véleménye. Az önértékelés egyre inkább a külső megjelenés, illetve az erre adott visszajelzések függvénye lesz. Elkezdődik a lájkok és a kommentek izgatott figyelése, és ha egy-egy poszt nem a várt eredményt hozza, az komoly lelki megrázkódtatás lehet.

Ráadásul a közösségi média használatakor a kamaszoknak már nemcsak a celebekkel kell összemérniük magukat, hanem egymással is, ami újabb stresszforrást jelent. Annál is inkább, mert ma már az egyszerű felhasználók képeivel is lényegében ugyanaz történik, mint a magazinokban szereplő modellek gondos utómunkával tökéletesre retusált fotóival. Rengeteg ingyenes alkalmazás áll rendelkezésre, mellyel bárki belenyúlhat a saját képeibe, és önmagának egyenletesebb bőrt, hosszabb combot, nagyobb szemet varázsolhat. Az embernek már a saját idealizált – magyarán: hazug – változatával is versenyeznie kell. Ez pedig olyan, véget nem érő szépségverseny, melyből nem lehet győztesen kikerülni.

Mindez természetesen nem az egyébként sok nagyszerű funkciót ellátó közösségi média hibája, de kétségtelen, hogy ezek a felületek lehetőséget adnak, hogy a külsejük miatt aggódó emberek belelovalják magukat szorongásaikba. Ez azért is nagy gond, mert a testképpel kapcsolatos rossz érzések nemcsak a lelki közérzet romlásához, hanem súlyos következményekkel járó evészavarok kialakulásához is vezethetnek. A veszélyek elkerüléséhez arra van szükség, hogy a kamaszok tudatos közösségimédia-fogyasztókká váljanak. Szüleiknek és a környezetükben levő felnőtteknek fel kell készíteniük őket a várható buktatókra, ám ennek a nem könnyű feladatnak a teljesítéséhez nekik maguknak is új ismereteket kell elsajátítaniuk. A szakértők által összeállított programok abban segítenek a szülőknek, hogy gyermekeiket olyan tájékozott, érett felhasználókká neveljék, akik élvezői, és nem áldozatai a médiának.

* A Dove 2019-es, a szépségsztereotípiákra vonatkozó kvantitatív kutatásának adatai

A Dove támogatta

Share

Ez is érdekelhet

A kérdőívvel a hagyományos, az eltérő szerkezetű és a különleges igényű (ADHD, autista, sérült, SNI-s stb.) gyermekek családjainak igényeire...

A diagnosztizáltan major depresszióban szenvedő gyermekek körében nagyon magas arányú az öngyilkos magatartás.

Ma, ha egy fiatallal valamilyen negatív élmény történik, odaül a gépéhez, megnyit két ablakot és azonnal kapcsolatba lép a barátaival, és – akár ugyanezen időben – blogjában is...

Mindenki ismeri azt a túlsúlyhoz kapcsolható hiedelmet, hogy a kövérség és a jókedv édestestvérek – vagyis, hogy aki

A magyar felnőttek 4 százaléka tartozik abba a rizikócsoportba, akiknél kialakulhat munkafüggőség.

A pszichés zavarokkal élők a járványhelyzet miatti szorongásnak még kiszolgáltatottabbak, mint a zavarokkal nem élő embertársaik.