Jelenlegi hely

Így beszélj a gyerekeiddel a koronavírusról

Ha vannak is félelmeid, ezeket ne ragaszd rá a gyerekeidre.

Az Ausztrál Pszichológiai Társaság is kiadott egy tájékoztatót arról, hogyan előzhetjük meg vagy csökkenthetjük a világjárvány negatív lélektani hatásait. 

Különösen hasznosak lehetnek azok a tanácsok, melyek arra vonatkoznak, miként beszéljünk a gyerekekkel mindarról, ami most körülöttük történik.

A gyerekek már úgyis tudnak a járványról, ezért nem szabad szőnyeg alá söpörni vagy jelentéktelennek feltüntetni a kérdést, mert ezzel csak bizonytalanságban hagyjuk őket. A legjobb, ha nyíltan és nyugodtan beszélünk velük – de nem mindegy, mit mondunk. Néhány tanács:

  • Beszélj nyugodt, magabiztos stílusban. A gyerekek rólad veszik a példát, hogyan viszonyuljanak a járványhelyzethez. Ha vannak is félelmeid, ezeket ne ragaszd rá a gyerekeidre.
  • Kérdezd meg, mi az, amit már tudnak, így kiigazíthatod, ha félreértettek valamit.
  • Kérdezd őket az érzéseikről, és nyugtasd meg őket, hogy teljesen természetes, ha egy ilyen helyzetben valaki szorong egy kicsit.
  • Mondd el nekik, mit tehetnek a megfertőződés ellen (például mossanak kezet és ne menjenek közel köhögő emberekhez). Ez nemcsak egészségügyi szempontból fontos, hanem lélektanilag is: a gyerekek úgy fogják érezni, hogy nem tehetetlenek, képesek kontrollálni a helyzetet, és ez már önmagában csökkenti a szorongást.
  • Nem kell túl nagy hangsúlyt helyezni a nyomasztó adatokra, például a halálozások számára.
  • Nyugtasd meg a gyerekeidet, hogy a koronavírus legkevésbé rájuk veszélyes.
  • Tedd lehetővé, hogy rendszeresen beszéljenek telefonon vagy internetes eszközökön azokkal (például a nagyszüleikkel), akik miatt aggódnak.
  • Ne engedd, hogy túl sokat nézzék, olvassák egyedül a járvánnyal kapcsolatos híradásokat, mert ez fokozhatja a félelmeiket. Legyél velük, és segíts értelmezni az információkat.

Mindemellett az is fontos, hogy a mostani rendkívüli – valószínűleg még hónapokig tartó – helyzet ne legyen komor, aggodalommal teli időszak a számukra. Jusson idő a játékra, a szórakozásra, a sportra is.

Share

Ez is érdekelhet

A sikeres alkalmazkodás során új képességekre tehetünk szert, nagyobb önismeretet és komoly sikerélményt nyerhetünk.

Kimaradt éveket, meg nem élt érzelmi évtizedeket nem lehet instant módon pótolni...

A szexuális zavarok ritkán jelentkeznek önálló problémaként. Jellemzően valamilyen pszichés vagy testi megbetegedés kísérő tünetei, akár gyógyszer-mellékhatás részjelenségei is...

Mi kell a férfinak? A kerekded, gömbölyű szépség, aki magán viseli a nemzőképesség külső jegyeit?

A várandós nők gyakran értetlenkedve mesélik, milyen könnyen kerülnek szélsőséges érzelmi állapotba, akár annak ellen

Mindenki ismeri azt a túlsúlyhoz kapcsolható hiedelmet, hogy a kövérség és a jókedv édestestvérek – vagyis, hogy aki