Jelenlegi hely

A nagy has titkai

Csökkenő bélkörfogatok időarányos felosztásban

A tartósan nagy pocak mögé többnyire vastag zsírréteget képzelünk el. Pedig van ott más is: vizenyő, vastag kötőszövet és a kitágult belek halmaza. Vissza lehet fordítani ezt a folyamatot?

A tartósan nagy pocak mögé többnyire vastag zsírréteget képzelünk el. Pedig van ott más is: vizenyő, vastag kötőszövet és a kitágult belek halmaza. A nagy has kialakulása a vékonybél elernyedésével és petyhüdtté válásával kezdődik. A tónusát veszített bél kezd a hasfal felé türemkedni. Kívülről a hasizom tolja vissza a kitágult beleket. A belek az életkor előrehaladtával kezdenek el tágulni. (Jellemzően harmincéves koruk után indulnak pocakosodásnak a férfiak.)

Milyen tényezők fokozzák a bélkörfogat növekedését? 

Elsősorban a civilizációs ártalmak: ülő életmód, stressz,
alkohol, finomított ételek, a kezeletlenül hagyott puffadás, ételintolerancia, szénsavas italok. A bél körfogatának növekedése a következményes bél körüli vizenyővel és a felszaporodott zsírszövettel együttesen nehezíti a gázok szabad távozását, és a has puffadni kezd. A sör hasnövekedést előidéző hatását egyéb szénsavas italokhoz képest B-vitamin, maláta-, komló- és árpatartalma fokozza.

A nemek alkati különbségei a zsírraktárak szempontjából 

  • Alma forma: a nagy has a jellegzetes hasi légzés folytán lazábbá váló kötőszövetben lerakódott zsír következtében alakul ki – férfiakra jellemző elhízás. 
  • Körte forma: a csípő, fenék és combok zsírosodásával járó, nőkre jellemző elhízás. Kevésbé veszélyes. 

Az elernyedt, elfáradt bélben könnyebben letapadnak a salakanyagok, ez tovább növeli a bél keresztmetszetét. Az itt felszaporodó mérgek (gyulladás- és rákkeltő anyagok) az áteresztővé vált bélen keresztül bejutnak a keringésbe, és különböző betegségek kialakulását indukálják. A bél körfogatának növekedésével együtt járó folyamatok: a hasi kötőszövetben felgyülemlő folyadék és a szerveket támasztó (viscerális) zsír mennyiségének növekedése. Az itt lerakódó zsír nem egyszerűen zsírraktár, hanem egy hormontermelő (endokrin) szerv, amely azon felül, hogy anyagcserebetegségeket provokál, gyulladást (ide tartozik az érelmeszesedés is) és daganatot okozó anyagokat is termel.

Hogyan építhetjük vissza a hasfal és a belek tónusát?

  • Állapítsuk meg/zárjuk ki az esetleges ételintoleranciák lehetőségét.
  • Mellőzzük a szénsavas italokat.
  • Étkezzünk lassan és rágjuk meg alaposan az ételt.
  • Testmozgás, izomépítés által fokozzuk anyagcserénket. (Az izmok még a pihenés idején is 12-szer több kalóriát égetnek naponta, mint a zsír.)
  • Együnk naponta többször, de ne többet, mint az ökölbe szorított kézfejünk.
  • Végezzünk rendszeresen hasfeszesítő gyakorlatokat: pl. köldöknél hátrafelé (gerinc irányába) és felfelé (gyomor irányába) behúzott has huzamos ideig tartva, naponta többször.
  • Szükség esetén alkalmazzunk probiotikum- és puffadásgátló kezelést.

Jó hír!

A kitágult bél izomzatának tónusa növelhető! Ha haskörfogatunk 94 cm-nél (férfiak), illetve 80 cm-nél (nők) nagyobb, és a felsorolt életmódbeli javaslatok hatástalanok, feltétlenül kérjünk orvosi tanácsot! 

 

A csecsemőkori hasfájás

Az első hat hétben egy baba naponta átlagosan 120 percet sír. A minden magyarázható ok nélkül ennél többször és a szokásostól eltérő módon síró csecsemőnél elsőként hasfájásra (kólikára) gondoljunk. Ez a sírás hirtelen kezdődik, rohamokban jön: a baba alszik, mosolyog, majd hirtelen jön a hasfájás és a kólikás sírás, leggyakrabban délután és az esti órákban. A sírás hangja más a megszokotthoz képest: hangosabb, magasabb, szinte sikításszerű. A kólika egyformán gyakori a tápszeres, anyatejes, koraszülött vagy időre született babáknál is. 

  • Feltételezett okok: etetési probléma (túl­etetés, habzsolás, sok levegő nyelése); tehéntejfehérje, esetleg laktóz-intolerancia, a bélrendszer éretlensége stb. Fontos szerepet játszhat a megváltozott bélflóra (akár a korábbi antibiotikum-használat miatt). 
  • Kezelés: a cumisüvegből etetett gyermek testhelyzete legyen függőleges, szakítsuk meg az etetést gyakori büfiztetéssel, hasát gyengé­den masszírozva segíthetjük a gázok távozását. 

 

 
Share

A Mindennapi Pszichológia
2020. augusztus–szeptemberi számában
ezekről olvashat:

2020 augusztus–szeptember

  • Én igazán empatikus vagyok – A házasságok 8. hazugsága

  • Mi csak védeni akarunk téged!” – Helikopterszülők

  • A félelemre apellálás a meggyőzésben

  • Külföldön élő magyarok

  • Mi is az az intelligencia?

  • Gyerekek válás után – A váltott elhelyezés

  • Családi kassza – gyerekszemmel

  • Soha ne rázd meg a kisbabát!

  • „Szemünk fénye” az óvodában

  • Mit őriz az iskolaőr?

  • Éjszakai mozdulatok

  • Az autizmus színei

  • Villanófényben

  • A placebo-hatás

  • Segíthetek?

 

KERESSE AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL!

Ez is érdekelhet

Korunk jellegzetes vonásai erősen befolyásolják a járványhoz való viszonyulásunkat, hétköznapjainkat, sőt, egymáshoz való viszonyulásainkat is.

Hogyan is állunk a „valósággal”? Miért szeretünk néha olyasmiben hinni, aminek kétes a valóságtartalma?

A Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikáján indult impulzivitás-kutatáshoz 18-35 éves fiatalok j

Nem elég azt éreznünk, hogy megértjük a másikat – ezt ki is kell fejeznünk ahhoz, hogy ő is érezze a megértésünket.

Most részt vehet az ELTE testi tudatosságról szóló kutatásában és eredményéről egyéni visszajelzést kaphat.

Noha a magyarban nincs széles körben elterjedt kifejezés a jelenségre, nekünk is ismerős lehet.