Jelenlegi hely

A „kapottságok” fontosabbak, mint az adottságok

Beszélgetés Polgár Lászlóval
A zsenineveléshez minden a kezünkben van

Beszélgetés Polgár Lászlóval, akinek „főfoglalkozása”, hogy a világhírű Polgár-lányok édesapja. „Mellékfoglalkozásai”: pszichopedagógus, sportmenedzser, sakkszakíró, kreatív játékok – köztük a csillagsakk – föltalálója.

Szerző: 

„Nevelhetsz zsenit… című könyvemben megírtam, hogy a zseni nem születik, hanem nevelhető. Én a filozófia és a genetika örök vitájában – hogy a velünk született adottságok a döntőek, vagy amit a neveléssel kapunk, – egyértelműen a „kapottságok” híve vagyok. Az ember formálható, fejleszthető agyrendszerrel születik, s az agy teljesítőképességének legfeljebb a 20-25 százalékát használja fel. Feltételezem, hogy minden egészségesen született gyerek potenciális zseni…

A lányaim azt hiszem, jó példák a sokoldalúságra. Zsuzsa tanárszakon végzett, Zsófi komputergrafikai és belsőépítészeti diplomát szerzett. Mindhárman több nyelvet beszélnek: Zsuzsa hatot-nyolcat, Zsófi ötöt-hatot, Judit négyet-ötöt. Emellett kiválóan pingpongoznak, kick-boxoznak, teniszeznek, úsznak, könyveket írnak, s a világot beutazva rengeteg élményt szereztek. Zsófi járt a Képzőművészeti Főiskola festő szakára, fest és kiváló karikaturista, Zsuzsa egyetemen tanít, Judit, ha akart volna, nemzetközi szintű asztaliteniszező is lehetett volna. Ha egyvalamit nagyon jól tud az ember, ahhoz sok minden eleve kapcsolódik, például a sakkhoz a matematika, a zene, a különféle kiegészítő sportok. A teljesség – vagy inkább a személyre szabott sokoldalúság – egy pontból kiindulva éppúgy elérhető, mint a hagyományos mindenbe belekóstolással. Sőt. Sokkal inkább. Hiszen az a szorgalom, intenzitás, tárgyszeretet, ami jellemezte a kiválasztott tárgy elsajátítása közben, a többi területen is éppúgy megkönnyíti és hatékonyabbá teszi a tanulást.”

A teljes cikk a Mindennapi Pszichológia 2013. 01 számában olvasható

Share

A Mindennapi Pszichológia
2021. október–novemberi számában
ezekről olvashat:

2021 június–július

  • A tudás hatalom?

  • A nagy Ő nyomában

    „Álom vagy – vagy valóság?

  • „Egyedül maradtam - és most boldogabb vagyok”

  • Megbízom benned, de ugye adsz kódot a telódhoz?!

    „Alacsony önértékelés – kóros féltékenység?!

  • KÖRVONAL – „Valahogy mindig azt érzem, hogy a végén helyükre kerülnek a dolgok”

    „Beszélgetés dr. Tárnok Zsanettel

  • Légy önmagad!

    A Selbst titkai

  • A stílus maga a… mi is?

  • Legyetek (mindig) jók?

    Nárcisztikus szülők gyerekei – az anya szerepe

  • MIPSZICSKE – Gyakorlati útmutató szülőknek!

    „Szorong az iskolától – hogyan segítsünk gyermekünknek?

  • A jól (félre)ismert depresszió

 

KERESSE AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL!

Ez is érdekelhet

Önhibánkon kívül hajlamosak lehetünk elbagatellizálni a problémát, holott egy-egy szó, csúnya nézés vagy játékból kik

A nárcisztikus szülő a gyermekére mint önmaga meghosszabbítására, személyisége „kihelyezett tagozatára” tekint, nem v

Fontos megértenünk, hogy az iskolába járás elutasítása nem ugyanaz, mint az iskolakerülés

Elbeszélgetve a két kamasz fiúval, azt tapasztaltam, hogy ott, az én kis szobámban, ebben az elfogadó, nyugodt helyze

Inkább az fontos, hogy mi magunk találjuk meg a saját megoldásainkat – így válunk majd elég jó szülőjévé gyermekeinkn

A pszichoterápiától sokan a test élménytartományának feltárását, a saját testhez való viszonyulás javítását, a testsé