Jelenlegi hely

Mitől jó a játék?

Pszichológia a videójátékok mögött
egy hadvezér, politikus vagy akár isten szemszögéből irányítjuk a történéseket, teljhatalmat élvezve alattvalóink százai felett

A számítógépes játékokban gyakran megcélzott belső igény az autonómiára törekvésis, az az érzés, hogy megkötések nélkül cselekedhetünk. Ezt különösen az utóbbi időkben egyre fejlettebbé váló programok teszik lehetővé, amelyek akár egész városokat vagy világokat teremtenek meg és tesznek virtuális homokozóvá, ahol a játékos szinte bármit megtehet. Ne feledjük, hogy agyunk bizonyos mértékben becsapható, tehát nem feltétlenül kell valós képességeinket használnunk egy probléma megoldásában, vagy igazi lények fölött gyakorolnunk a hatalmat ahhoz, hogy egy-egy belső motívumot kielégítsünk. 

Szerző: 
Cikkek: 

A jó tervezők tudják, hogyan kell adagolniuk a visszajelzéseket, hogyan kell érzelmeket kiváltaniuk – egyszóval hogyan kell beszippantani a játékost az általa megalkotott világba. Ehhez mindazokat  a drámai elemeket felhasználják, amelyek egy könyvet vagy filmet a toplisták élére juttatnak, ám a legnagyobb hangsúlyt itt az interaktivitás, az élvezhetőség kapja. Az élvezeti érték kapcsán az első és legfontosabb tényező az, hogy ezek a programok ténylegesen „játékok” – azaz olyan tét nélküli kikapcsolódást ígérnek, amit önmagáért élvezhetünk. Bármikor újrakezdhetjük, betölthetjük, abbahagyhatjuk, és nem tartozunk felelősséggel játékbeli tetteinkért. Így a játékok  (persze nemcsak a számítógépesek) lehetőséget teremtenek arra, hogy kikapcsolódjunk a minket körülvevő világból. S erre a szerepre a videójátékok több szempontból is alkalmasak.

Amikor egy játékprogramot megalkot, az agyafúrt game designer azokat a pszichológiai vágyakat célozza meg, amiket a számítógépes játékok is ki tudnak elégíteni. Erre remek példa a kompetencia vagy más néven én-hatékonyság motívuma, amelynek lényege, hogy valaki egy vagy több képességét hasznosan tudja kamatoztatni egy szituációban. Ezt pedig – így vagy úgy –a játékok mindegyike kielégíti. Szintén gyakran kiaknázott motívum a hatalomgyakorlás szükséglete, amikor is a személy mások fölötti kontrollra törekszik. A játékok nagy hányadának témája, hogy egy hadvezér, politikus vagy akár isten szemszögéből irányítjuk a történéseket, teljhatalmat élvezve alattvalóink százai felett.

A cikk a Mindennapi Pszichológia 3. számában olvasható

Share

A Mindennapi Pszichológia
2021. október–novemberi számában
ezekről olvashat:

2021 június–július

  • A tudás hatalom?

  • A nagy Ő nyomában

    „Álom vagy – vagy valóság?

  • „Egyedül maradtam - és most boldogabb vagyok”

  • Megbízom benned, de ugye adsz kódot a telódhoz?!

    „Alacsony önértékelés – kóros féltékenység?!

  • KÖRVONAL – „Valahogy mindig azt érzem, hogy a végén helyükre kerülnek a dolgok”

    „Beszélgetés dr. Tárnok Zsanettel

  • Légy önmagad!

    A Selbst titkai

  • A stílus maga a… mi is?

  • Legyetek (mindig) jók?

    Nárcisztikus szülők gyerekei – az anya szerepe

  • MIPSZICSKE – Gyakorlati útmutató szülőknek!

    „Szorong az iskolától – hogyan segítsünk gyermekünknek?

  • A jól (félre)ismert depresszió

 

KERESSE AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL!

Ez is érdekelhet

Fiatalos, még dolgozó, diplomás hatvanas nő (nevezzük Lilinek) jelent meg a mentálhigiénés tanácsadáson. 

péntekenként, hétvégén és ünnepnapokon legfeljebb egy órát játszhatnak ezekkel a fiatalok a hétfőn bemutatott új rend

A globális vírusjárványra adott reakciók valóságos aranybányát jelentenek azoknak, akik az esztelen néze

Miért – és mikor – zavar minket az, ha megfigyelnek? Mi takargatnivalónk van a világ előtt?

A Skool legújabb programjával arra vállalkozik, hogy megkönnyítse az autista gyermekekkel élő családok mindennapjait.

Hogyan található meg a kényes egyensúly a romantika és az informatív kommunikációs gesztusok között?