Hirdetés

Minden mesében a rosszat keresi

Kislányom 2,5 éves. Folyékonyan beszél, szobatiszta, okos, ügyes gyermek. Viszont minden mesében a rosszat, a csúnyát keresi, az "tetszik" neki. Azért kell egy-egy mesét újra megnézni, mert benne van a csúnya, vagy a boszorkány, stb. Mi lehet ennek az oka?

 


Kedves BabaAnya!

Kislánya viselkedésétől nem kell egyáltalán megijedni. A mesék szimbolikusak. Sokszor olyan mély, tudatalatti tartalmakat mozgatnak meg, amelyek személyiségünk alapjait képezik. A gyerekekben ez sokkal könnyebben és mélyebben működik, mivel még az érzelmeikhez, autentikus megéléseikhez közelebb állnak, mint mi, felnőttek. Mindenképpen jelzésértékű, hogy kislánya most a gonosz, a rossz, a csúnya témájára fókuszál, mert most éppen ez foglalkoztatja. Nem derül ki pontosan, hogy milyen módon, milyen szemszögből kéri újra meg újra az ilyen meséket, mert annak függvényében több téma, kérdés jelenlétét is mutathatja. Elsőre azt mondanám, hogy az ennyi idős korban megjelenő önállóság témája foglalkoztathatja, amelyben egyszerre van jelen az ő rosszasága, rosszalkodása, és a világ gonoszsága. Egyrészről keresi a pontokat, ahol egyedül cselekedhet, egyedül dönthet, ellenszegülhet (vagy esetleg ha egyelőre ezek nem jellemzőek rá, akkor csak fantáziájában jelenik meg), “gonoszat” csinálhat. A mesében újra és újra átélheti, hogy a főszereplő életét megnehezíti, a főszereplő ellen dolgozik egy gonosz szereplő, aki hatékony ebben a “rosszalkodásban”. Másrészt kifejezheti azt a gonoszságot is, vagy inkább félelmetességet, amit a való világ jelent számára. Hiszen bármennyire vágyik a szabadságra és önállóságra, egyre jobban látja ennek hátulütőit is, és egyre inkább jelenhetnek meg félelmek is. Persze ennek ellenére az ő feladata az önállóság első lépéseinek megtétele, és arrafelé érdemes bátorítani, de fontos a biztonságot is újra és újra megmutatni neki, mikor igényli. A mesélések során nyugodtan kövesse, hogy mire van igénye, mit szeretne kislánya hallani. Ha kicsit merészebb, akkor saját irányba is fordíthatják a mesét: kitalálhatnak együtt alternatív történeteket, amelyben még pontosabban meg tudja jeleníteni szorongását, belső világát gyermeke, és akár kicsit formálhatnak is rajta, ha már van igénye rá.

Üdvözlettel

Standovár Sára

Hirdetés
Hirdetés