Jelenlegi hely

Iskolakezdés - barátok nélkül

Kisfiam szeptemberben kezdi az iskolát, aminek a választásánál az egyetlen szempont az volt, hogy az óvodai társaival együtt kezdhessen, mivel elég félénk, szorongós kisfiú. Az óvodában hatan alkotnak egy baráti társaságot, bár ő alárendelt szerepben van jelen közöttük. Az iskolában úgy osztották be őket, hogy ő az egyik osztályba kerül, a többiek a másikba. Ezen őrlődünk napok óta, hiszen direkt kértem ott, hogy ilyen ne fordulhasson elő. Nem tudom, hogy mitévők legyünk. Attól tartok, hogy belebetegszik, ha nap mint nap azt látja, hogy a többiek együtt vannak és nem érti, hogy ő miért nem lehet velük. Nagyon aggódom! Kistestvére született fél éve, emiatt is nehéz most neki, hiszen bárhogy próbálom, mégis kevesebb figyelem jut rá. Másik iskolát válasszunk tiszta lappal, vagy maradjunk így, tulajdonképpen egyedül? Nem tudom, hogy mivel tudnék jót tenni neki, így is valószínűleg nehéz lesz, mert nagyon izgulós típus.

 

Kedves Édesanya!

Az iskolaválasztás nem egy könnyű helyzet, sok nézőpontot kell figyelembe venni és sok szempontot összesíteni. Az Önök esetében ráadásul nehezíti ez a helyzet, melyben kisfia kirekesztett szerepbe kerül, még ha a csoport szempontjából nem ez történt volna.

Két technikai kérdés merült fel bennem: lehet-e beszélni, vagy legalább egy kérdést feltenni a vezetőség felé azzal kapcsolatban, hogy miért így alakult, vagy van-e lehetőség a változtatásra. Főleg, ha jelezték is előre, hogy ez a kérésük, érdemes lenne tisztázni, hogy miért döntöttek így. Ugyanis lehet, hogy pont kisfia érdekét próbáltak szem előtt tartani. Az iskolakezdés szorongáskeltő helyzet és nagy lépés,  trauma is lehet, de nem feltétlenül kell így nézni. Az új közösség új lehetőség is, ahol új szerepeket próbálhat ki, ha megfelelő támogatást kap. Így elképzelhető, hogy az adott osztály osztályfőnöke olyan személyiségű, aki kisfiának megfelelőbb. Illetve lehet, hogy pont ez a váltás ad lehetőséget, hogy kikerüljön alárendelt szerepéből. Persze nincs rá garancia, hogy egy új csoportban sikerül egy másik szerepkört kipróbálnia. Emellett az "ovis" csoportnak tagja tud maradni, hiszen a délutáni közös udvarozás és napközizés, vagy sport továbbra is fenntarthatná a barátságot. Első lépésként én ezt a kérdést felvetném az iskolában. Ehhez hozzátenném, hogy a teljesen új iskolában a teljesen új kapcsolatok is lehetőséget rejtenek magukban. Az osztályfőnök ott is nagyon fontos személy, így mérlegelném az Önök helyében, hogy melyik tudja vajon jobban motiválni és bátorítani kisfiát.

A másik kérdés, ami nem derült ki számomra, hogy kisfia mit szeretne. Gondolom, járt mindkét iskolában, mindkét osztályfőnökkel találkozott, és kialakult benne is egy elképzelés mind az iskolakezdésről általánosságban, mind a konkrét iskolákról. Bármelyik döntés lehet jó - vagy rossz, ha a kisfia elképzeléseivel szembe megy. Azonban ha beszélgetnek róla, akkor megalapozható mindkettő. Így én mindenképpen érdeklődnék nála, hogy mit gondol, milyen érzései vannak arról, hogy ő másik osztályba kerül (természetesen ezt csak azután, hogy a vezetőséggel beszélnek, hiszen ha változik az ő elképzelésük, akkor felesleges elmélkedni ezen a lehetőségen).

Tudom, nem kapott olyan konkrét választ, amelyre talán számított. De valójában Ön ismeri a legjobban a gyermeket, Ön tud jó döntést hozni, és egyik sem végzetes és végleges. Remélem azért új szempontokat és kérdéseket felvetettem, hogy könnyebb legyen meghozni a döntést.

Üdvözlettel

Standovár Sára

 

 

Standovár Sára

Kérdezek a szakértőtől

Nevet vagy nicknevet adjon meg. Amennyiben engedélyezi, meg fog jelenni a weboldalon.
A weboldalon nem jelenik meg, közvetlenül erre a címre fog választ kapni a kérdésére.
Itt tegye fel a kérdését!
Ezzel tudomásul veszi, hogy kérdése és az arra adott válasz szerkesztett formában megjelenik a weboldalunkon, illetve megjelenhet Mindennapi Pszichológia magazinban is.