Jelenlegi hely

Az anyagi helyzetem aggaszt

Az anyagi helyzetem aggaszt. Megcsúsztam az utóbbi hónapokban, igaz, el tudom látni magam, de jelenleg van egy kisebb anyagi krízisem, amit bár tudok kezelni, és a problémák nagy része 3-4 hónapon belül megoldódik magától, és mindent tudok fizetni rendesen, marad egy pár éves kötelezettségem. Hatalmas terhet ró ez rám fejben. Reggelente a kilátástalanság érzésével ébredek, erős hangulatingadozásaim vannak, nem igazán tudom, milyen a pánikroham pontosan, de szorít a mellkasom és zokogni tudnék, akkor is, ha tudom, hogy nincs komoly baj. A helyzetet tovább rontja, hogy megismerkedtem egy csodálatos nővel, akivel komolyabbra fordult a kapcsolatunk, és most már egy igen erős szégyenérzet is társul a problémák mellé (bár úgy tudom, anyagi különbségek ennek ellenére sincsenek és nem igazán érdekli a pénz). Tudna valamilyen tanácsot adni, hogyan lehet kezelni ezt a helyzetet fejben? Mit tehetnék, hogy jobban érezzem magam? Sajnos hajlamos vagyok erősen felnagyítani problémákat és nagyon erősen beleélni magam a legrosszabb jövőbeni eshetőségekbe, amik jó eséllyel meg sem történnek majd...

Kedves Gábor!

Ijesztő érzés lehet, hogy egy időre elvesztette az irányítást pénzügyei felett. Még nehezebb lehet, ha a „megcsúszás” külső okok miatt következett be, és nem tudta befolyásolni. Ha saját döntése hozta ebbe a helyzetbe, akkor a szégyen, megbánás is nyugtalaníthatja. Ennél kevesebb is elég lehet, hogy nyugtalan legyen, és gondolatait kitöltse az aktuális helyzete. Ébredéskor, félálomban könnyen előkerülhetnek aggodalmak. Ilyenkor a szabadon lebegő szorongásaink lecsaphatnak ránk. Nappal féken tartjuk ezeket az érzéseket, de elengedett állapotban meglephetnek bennünket. Ezért vannak a reménytelen reggelek, a hajnali kilátástalanság, szorítás, sírás. Nappal ura a helyzetnek, látja az utat, de féléber állapotban egyelőre az aggodalom az úr. Biztató ugyanakkor, hogy most ismét ura a helyzetnek, és látja a kivezető utat.

Mindenekelőtt fontos elemeznie, hogy mi vezetett ide. Ha ezt „megspórolja”, könnyebben kerül máskor is hasonló helyzetbe. Érdemes tervet készítenie arra, hogyan mászik ki a csávából. Ehhez nagyon alaposan és őszintén át kell gondolnia gazdasági mérlegét rövid és hosszú távon. Milyenek a bevételei ma, és mire számíthat az elkövetkező időkben? Van-e lehetősége jövedelme növelésére? Elemeznie kell a kiadásait is. Érdemes pár hónapig fogyasztásairól részletes naplót vezetni és felülvizsgálni fogyasztási szokásait. Sokszor meglepő, mennyi olyan dologra adunk ki pénzt, amit nyugodtan elengedhetnénk. Legalább néhány hónapon át – a részleges, spontán rendeződésig – figyelnie a kiadásaira. A hosszú távú kötelezettség, egy több éves terv, amire fel kell készülnie. Ha részletekben törleszthet, ezt be kell építenie a költségvetésébe. Ez érintheti további terveit, kapcsolatait. A terv azért is jó, mert nem kell naponta végiggondolni a dolgokat, nem kell mindig ezzel foglalkozni, „csak” a terv szerint haladni. Ez adhat egyfajta biztonságot, hogy felvállalhassa helyzetét a párja előtt is. Amíg saját maga szégyelli helyzetét, addig a párja előtti megszégyenülés lehetősége is félelmetes. Ha elvégzi az elemzést, elkészíti a tervet, és elkezdi a megvalósítást, akkor ezzel újra kézbe vette az irányítást, és párja is elfogadóbb lehet.

Kedves Gábor! Igaza van, először a fejében kell elrendezni a dolgokat és megkezdeni a „helyreállítást”.

Üdvözlettel

bárdos kata

Problémakör: 
Gyermek klinikai szakpszichológus

Kérdezek a szakértőtől

Nevet vagy nicknevet adjon meg. Amennyiben engedélyezi, meg fog jelenni a weboldalon.
A weboldalon nem jelenik meg, közvetlenül erre a címre fog választ kapni a kérdésére.
Itt tegye fel a kérdését!
Ezzel tudomásul veszi, hogy kérdése és az arra adott válasz szerkesztett formában megjelenik a weboldalunkon, illetve megjelenhet Mindennapi Pszichológia magazinban is.