Jelenlegi hely

Te jól alszol?

A Mindennapi Pszichológia Kiskönyvtár bemutatja a „Pszichológus a családban” sorozat 3. kötetét

Te jól alszol?

– minden, amit az alvásról és az alvás zavarairól tudni érdemes –

Dr. Purebl György pszichiáter kötete az alvással kapcsolatos leggyakoribb és legjellemzőbb gondokról és a problémák megoldásáról, hogy az alvás mindenkinek felfrissülést nyújthasson a mindennapokban.

Kinek hasznos ez a könyv?

Alvászavarokkal küzd, mint oly sokan mások is? Szeretne mindig kipihenten ébredni? Kíváncsi arra, elmondanak-e valamit Önről az álmai? Vagy esetleg arra, milyen valójában az alvajárás és a furcsa éjszakai viselkedések természete? Mik a tévhitek, mítoszok, hiedelmek az alvással kapcsolatban – és mi a valóság? Milyen természetes praktikákat alkalmazhat azért, hogy jobban aludjon?

Aligha van olyan ember, akinek magának vagy családtagjainak ne lett volna már alvással kapcsolatos gondja. Az alvás életünk egyharmadát kitölti, a másik kétharmadát pedig befolyásolja. A Te jól alszol? című könyvben ezért összeszedtük a válaszokat azokra a kérdésekre, amelyeket az alvással, az álmodással és az alváshoz kötődő viselkedésekkel kapcsolatban legtöbbször feltesznek – tehát amelyekre legtöbben nagyon kíváncsiak vagyunk. Benne vannak a legfontosabb tények arról, mit gondol ezekről a tudomány, és nagyon sok olyan gyakorlati tanács, tipp is olvasható, melyek nemcsak tudományos, hanem kifejezetten hétköznapi problémákra jelentenek választ – azoknak, akik egyszerűen csak jobban szeretnének aludni.

A témaköröket több ezer alvászavarral küzdő ember és hozzátartozóik gyakran feltett kérdései alapján állítottuk össze. A válaszokba pedig belefoglaltuk a szerző több mind húsz éven át gyűjtött tapasztalatait az alvászavarokkal kapcsolatban.

Ha ezt a könyvet elolvassa,

  • megtudhatja mindazt, amit az egészséges alvásról tudni érdemes,
  • megismerheti a leggyakoribb alvászavarokat és kezelési lehetőségeiket,
  • megtudhatja, mit tehet az éjszakai felébredések ellen és mi szükséges ahhoz, hogy jól aludjon
  • elérheti, hogy az alvás a regenerálódás és felfrissülés, ne pedig a problémák forrása legyen,
  • az alvást és jelenségeit nem tartja már olyan titokzatosnak, mint eddig,
  • rájön, mennyire függ az ember működése a természet működésétől,
  • és ha elfogad néhány alapvető szabályt, máris sokkal jobb lesz az életminősége,
  • önmagát is jobban megismerheti,
  • és biztos, hogy nem fog elaludni rajta.

Lapozzon bele a könyvbe és győződjön meg róla,
hogy tényleg Önnek szól!

Töltse le a Te jól alszol? e-bookot
és ízelítőül több fontos kérdésről is olvashat benne!

Dr. Purebl György
TE JÓL ALSZOL?

A könyv az alvással és az alvászavarokkal kapcsolatos 96 leggyakoribb és legfontosabb kérdést tárgyalja az alapoktól a furcsa alvás közbeni jelenségekig.

A könyvből megtudhatja azt is:

  • Miért fontos az alvás, mennyi alvásra van szükségünk és ez hogyan változik a korral?
  • Mennyi kialvatlanság lehet káros?
  • Fontos-e elaludnunk éjfél előtt?
  • Lerövidíthetjük-e valahogy az alvásidőt, ha sok a dolgunk?
  • Mi szabályozza a bioritmust és mit tegyünk, ha az nem passzol az életritmusunkhoz?
  • Jót tesz-e a délutáni szieszta?
  • Mikor probléma a horkolás és mit kezdjünk vele?
  • Megálmodhatjuk-e előre az eseményeket és irányíthatjuk-e az álmainkat?
  • Mi vezethet inszomniához és hogyan kezelhetjük?
  • Veszélyes-e az alvajárás?
  • Baj-e, ha a gyermekem nem akar külön aludni, és éjszaka bebújik a szülői ágyba?
  • Ragaszkodjunk-e a kisgyermek délutáni alvásához?

A könyv szerzője, dr. Purebl György pszichiáter, a SOTE Magatartástudományi Intézetének klinikai igazgatóhelyettese, korábban a Pszichoszomatikus Szakrendelő vezetője, egyben jelenleg a Magyar Pszichiátriai Társaság alelnöke is. Több ezer alvászavarral küzdő ember és hozzátartozóik gyakran feltett kérdései alapján foglalta bele a könyv tömören és közérthetően megírt 98 cikkébe több mind húsz éven át gyűjtött tapasztalatait az alvászavarokkal kapcsolatosan.

"Mindenkinek ajánljuk a könyvet, aki valamilyen alvászavarral küzd, vagy aki a hozzátartozói alvása miatt aggódik, a gyermeke alvási szokásai miatt aggódó szülőknek, és az alvászavarokkal foglalkozó szakembereknek is. Mindenki számára érdekes lehet ez a kötet, akit érdekel az alvás, az álmodás, a bioritmus, vagyis az emberi működés azon területei, ahol talán a leglátványosabban fonódik össze biológiai lényünk, a pszichénk, és azok a környezeti hatások, melyek mindkettőt befolyásolják."

A Te jól alszol? az alvás, az alvászavarok és az alváshoz kapcsolódó jelenségek leggyakoribb és legfontosabb 96 kérdését hét fejezetbe rendezve veszi végig, az alapoktól a furcsaságokig és a gyermekek altatásáig.

ALVÁS ALAPOK

Megtudhatjuk, miért is olyan fontos a szervezetünknek az alvás, mennyi alvásra van szükségünk és ez hogyan változik a korral? Meddig lehet kibírni alvás nélkül és mennyi az a kialvatlanság, ami már ártalmas. Rontja-e az alvást a gyakori éjszakai felébredés, és mikor érezzük magunkat kipihentnek? Többek között arra is fény derül, hogy ha sok a dolgunk, akkor lerövidíthetjük-e valamilyen módon az alvásidőnket.

BIORITMUS

A természet és az emberi szervezet működésének összefüggéseit és titkait vizsgálja ez a fejezet, amelyben minden kiderül a bioritmusról és annak zavarairól. Mi is pontosan a bioritmus, miért fontos ez és vajon mi szabályozza? Változik-e ez az életkorral? Mit lehet tenni, ha a bioritmusunk nem egyezik meg az életritmusunkkal? Mit tegyen az, aki csak rendszertelenül tud élni, illetve több műszakban dolgozik? Elromolhat-e az alvásunk, amikor elmegyünk nyaralni vagy amikor át kell állítanunk az órát? Aki bagoly, az pacsirtává válhat-e és viszont? Érdemes-e sziesztázni?

ÁLOM, ÁLMODÁS, ÁLOMFEJTÉS

Régóta foglalkoztatja az embereket, hogy vajon az álmaik tényleg felfedhetik-e rejtett titkaikat. És megálmodhatunk-e előre valós eseményeket? Kifejezik-e az álmaink, hogy milyenek vagyunk valójában? Befolyásolhatjuk-e, hogy mit álmodjunk? Mit kezdjünk a rémálmokkal? Baj-e, ha túl sokat, vagy túl keveset álmodunk, esetleg egyáltalán nincsenek álmaink? Mi az a pszeudoinszomnia?

ALVÁSZAVAROK

Légzés- és mozgászavarok alvás közben, horkolás és rángás. Mit kell róluk tudni, mennyire károsak ezek a problémák? Mitől alakulnak ki ezek a rendellenességek és mi vezethet a leggyakoribb alvászavarhoz, az inszomniához? Orvoshoz kell-e vele fordulnunk vagy magunk is leküzdhetjük? Hogyan érhetjük el, hogy alvásunk valóban pihentető legyen? Altató és fényterápia.

TÉNYEK ÉS TÉVHITEK

Mi mindent tehetünk annak érdekében, hogy jól aludjunk? Szükség van-e ehhez sötétségre, füldugóra és szemellenzőre? Számít-e, hogy milyen ágyon alszunk? Mit tegyünk és mit ne tegyünk, ha nem tudunk elaludni? Hogyan befolyásolja alvásunkat a stressz? Miként ellensúlyozhatjuk a nappali kialvatlanságot? Ételek, italok és gyógyfüvek az alvás javítására.

PARASZOMNIÁK

- avagy furcsa alvás közbeni jelenségek. Örökölhető-e, kinőhető-e, kikre jellemző és eszélyes-e az alvajárás? Kibeszélhetjük-e féltett titkainkat alvás közben? Mit tehetünk az éjszakai fogcsikorgatás ellen, kezelhetőek-e a furcsa éjszakai, alvás közbeni jelenségek? Lehetséges-e, hogy eszem vagy szexelek, miközben alszom?

GYEREKALVÁS

Egyedül vagy a szülőkkel aludjon az újszülött? Alhat-e egy ágyban a szülőkkel? Meddig egészséges egy szobában aludni vele? Normális-e, ha még kamaszkorában is az anyjával alszik? Veszélyes-e együtt aludni a háziállatainkkal? Horkol a gyerek - mit tegyek?! Ragaszkodjunk-e a délutáni alváshoz vagy hagyjuk rá a gyerekre, ha nem akar aludni?

Ezekre a kérdésekre mind megkaphatja a választ!

Egy kérdés - egy válasz a 96 közül:

Miért olyan fontos az emberi szervezet számára az alvás?

Mindent még nem tudunk pontosan. Az azonban biztos, hogy az alvás – a korábbi elképzelésekkel és a közhiedelemmel ellentétben – nem egy passzív állapot. Nem olyan, mint amikor lekapcsolunk egy gépet, hogy egy kicsit „pihenjen”, „ne kopjon” annyira. Ellenkezőleg. Az alvás annyira aktív állapot, hogy az agyunknak nincs energiája a külvilágra figyelni – ezért kell a tudatot lekapcsolni, és a testet (legalábbis a mozgás szempontjából) nyugalmi állapotba helyezni. Sokkal inkább olyan, mint egy üzlet, amelyet be kell zárni, hogy ki tudják takarítani, fel tudják áruval tölteni, hogy másnap megújulva fogadhassa a vevőket. Kívülről az üzlet zárva van, csendes – de benn nagyon intenzív munka folyik. De melyek is az alvás azon feladatai, amelyeket már most is tudunk?

A mélyalvás a test, és különösen az idegsejtek karbantartása miatt fontos. A sejtek méregtelenítődnek, újjáépülnek (a növekedési hormon normálisan csak mélyalvás alatt termelődik!). Az immunrendszer felpörög, nagyobb hatásfokkal védi ki a külső és belső támadásokat. De a szénhidrátok optimális felhasználásához is szükség van mélyalvásra. A mélyalvás ugyanis részt vesz az éhség és jóllakottság hormonok szabályozásában. Ha kevés a mélyalvás, a szervezetben nagyobb mennyiségű éhséghormon (ghrelin) termelődik, ugyanakkor a sejtek kevésbé érzékenyek a jóllakottságért felelős hormon, a leptin hatására. Egyes vizsgálatok szerint ezek a hatások állhatnak annak a megfigyelésnek a hátterében, hogy kialvatlanul sokkal jobban kívánjuk a magas szénhidráttartalmú ételeket (csoki, kenyérfélék stb.). Hogy miért kapcsolódott össze a szervezetben ennyire az alvás és a szénhidrát-anyagcsere szabályozása, még nem tudjuk –azt viszont sajnos igen, hogy mindezek miatt a tartósan megzavart alvás részt vehet az elhízás és a kettes típusú (főként az elhízáshoz társuló) cukorbetegség kialakulásában.

A másik fontos alvásfázis, az álomlátó (REM) fázis mai tudásunk szerint a memória és a gondolkodás hétköznapi működéseiben játszik fontos szerepet. Míg a mélyalvás a „hardvert” tartja karban (mint láttuk, a sejtek méregtelenítését és újjáépülését segíti) az álomlátó alvás a „szoftver” „rendszerkarbantartó programja”. Rendszerezi a napi tapasztalatokat, az információt különböző szempontok szerint osztályozza. Az agyban legalább nyolc elkülönült memória-rendszer működik, mindegyik más-másfajta információkat tárol. Egyik raktározza az automatizálódott mozgásokat (biciklizés, korcsolyázás, írás), egy másik azt jegyzi meg, mikor és hol hallottunk meg egy információt, egy harmadik azt, mi is az információ tartalma, egy negyedik azt, milyen érzelmek társulnak az információhoz. Egy ötödik az emlékeket benyomások, egy hatodik pedig jól megfogalmazott mondatok formájában tárolja – és így tovább, kicsit az „ez elment vadászni, ez meglőtte, stb.…” mondóka mintájára. A REM-alvás a fontos információkat előtérbe helyezi, a kevésbé fontosakat kidobálja, összeköti a különböző memória-rendszereket – ennek a rendszerkarbantartásnak a melléktermékei az álmok. Mindezek miatt a problémamegoldó gondolkodásban, a tanulásban és a hétköznapi jó hangulat fenntartásában nagyon nagy az álomlátó alvás szerepe. Azoknak, akik azt tapasztalják, hogy nem álmodnak soha, nem kell megijedniük: minden éjjel rendszeresen álmodnak ők is, csak nem emlékeznek vissza az álmaikra.

Noha az álmokat mint „melléktermékeket” említettük, semmiképpen sem szeretnénk a szerepüket ezzel lekicsinyíteni, noha pszichológiai szerepük valószínűleg más, mint azt korábban széles körben gondolták. A későbbiekben részletesebben foglalkozunk majd az álmok vélt és valós jelentőségével (lásd 3. fejezet).

OLVASSON BELE A KÖNYVBE!
AZ INGYENES BEMUTATÓ E-BOOK LETÖLTÉSÉHEZ
ADJA MEG NEVÉT ÉS EMAILCÍMÉT!