Jelenlegi hely

Időskori táplálkozás

 A 65 év felettiek táplálkozása külön odafigyelést igényel, fontos számukra a fehérjebevitel, a rendszeres folyadékfogyasztás.  Három, változatosan összeállított főétkezést javasol a dietetikus szakember.

A 65 év felettiek táplálkozása külön odafigyelést igényel, esetükben ugyanis gyakoribb, hogy az emésztés, így a tápanyagok felszívódása sem működik már megfelelően. Különösen fontos számukra a fehérjebevitel, a rendszeres folyadékfogyasztás, illetve szükség esetén a kalcium, a B12- és a D-vitamin pótlása. Az idősebbeknek három, változatosan összeállított főétkezést javasol Veresné dr. Bálint Márta, a Semmelweis Egyetem ETK Dietetikai és Táplálkozás-tudományi tanszékének docense az SE honlapján.

A szakember szerint külön oda kell figyelni arra, hogy mindegyik tartalmazzon állati eredetű fehérjét, ez ugyanis kulcsfontosságú az izomtömeg megőrzéséhez, a tej és tejtermékek fogyasztása pedig magas kalciumtartalmuk, így a csontritkulás megelőzése, vagy előrehaladásának lassítása miatt elengedhetetlen. Alapvetően fontos lenne a kevés zsír, sok zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona, illetve a hidegen sajtolt olajok fogyasztása is, hiszen ezzel lassítható az érelmeszesedés.

Arra is figyelni kell, hogy 65 év felett csökken az energiaszükséglet – nőknél 1800, férfiaknál pedig maximum 2300 kilokalóriára van szükség. Aki mégis túl sok kalóriát visz be, észrevétlenül hízni kezd, ez pedig az ízületeire, a keringésére és az anyagcseréjére is plusz terhet ró.

Mivel idősebb korral romlik a szaglás és az ízérzékelés, sokan akaratlanul is több sót és cukrot használnak, ennek azonban komoly egészségügyi kockázata lehet. Az érfal ugyanis egyre kevésbé rugalmas, ami magas vérnyomást idézhet elő, ezt pedig a túlzásba vitt sófogyasztás tovább súlyosbítja.

Fontos még az elegendő mennyiségű folyadékfogyasztás, idősebb korban ugyanis kevésbé érzik a szomjúságot vagy elfelejtenek inni – emeli ki a szakember. Az emiatt  besűrűsödő vér amellett, hogy megnehezíti a szív munkáját és a vesét károsíthatja, fejfájást, fáradékonyságot, sőt feledékenységet is okozhat, ezt pedig gyakran az időskornak tudják be. Nőknél kettő, míg férfiak esetében két és fél liternyi az ajánlott napi folyadékmennyiség, aminek egy részét leves, gyümölcs, zöldség formájában is el lehet fogyasztani.