Jelenlegi hely

Mit és mennyit együnk?

Amikor egy vendégségben, esetleg egy ünnepi ebéd alkalmával túlzásba esünk az elfogyasztott ételek mennyiségét tekintve, szinte biztosak lehetünk benne, hogy hamarosan érkeznek a kellemetlen tünetek.

Na, vegyél még egy kicsit! Ezt még meg sem kóstoltad!Ismerős, ugye? Amikor egy vendégségben, esetleg egy ünnepi ebéd alkalmával túlzásba esünk az elfogyasztott ételek mennyiségét tekintve, szinte biztosak lehetünk benne, hogy hamarosan érkeznek a kellemetlen tünetek: a feszítő teltségérzés, a puffadás. Különösen, ha ezek az ételek nemcsak mennyiségüket tekintve „nehezek”. Nem könnyíti meg ugyanis emésztésünket a sok fűszer sem. Hasonlóképpen nem tesznek jót a zsíros vagy a fehér lisztből készült ételek.

Bizonyos élelmiszerek – így például a legtöbb gyorsétel, az édességek, a szénsavas üdítők, sőt a rágógumi – az összetételüknél fogva okozhatnak puffadást, ezért érdemes elkerülni a fogyasztásukat.  Az is haspuffadáshoz és gázosodáshoz vezet, ha az elfogyasztott élelmiszer nem megfelelően emésztődik – ilyenkor a gyomortartalom emésztését segítő baktériumok okoznak gázképződést.

Puffadást persze az egészségesnek tekintett ételek is okozhatnak – egyéni érzékenység függvényében. Általában tudjuk, mi az, ami ezt a kellemetlen tünetet okozza – van, aki például a kelkáposztára érzékeny, van, aki a borsóra, babra. Sokan ilyenkor a viszonylag egyszerű megoldást választják: nem fogyasztanak olyan ételt, aminek ilyesfajta hatásával tisztában vannak. Vannak azonban olyanok is, akiknél szinte minden rostban gazdag élelmiszer hasonló problémához vezet, tehát étrendjük összeállítása fokozott odafigyelést igényel. (Szakemberek táplálkozási napló vezetését javasolják, hogy fény derüljön arra, mely élelmiszerek okoznak ilyen panaszokat.) Különösen figyelniük kell az elfogyasztott ételek kiválasztásánál azoknak, aki ételérzékenységtől (pl. glutén, laktóz) vagy ételallergiától szenvednek – náluk ugyanis gyakori kísérőtünet a puffadás.

 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <p> <span> <div> <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <h6> <img> <map> <area> <hr> <br> <br /> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <table> <tr> <td> <em> <b> <u> <i> <strong> <font> <del> <ins> <sub> <sup> <quote> <blockquote> <pre> <address> <code> <cite> <embed> <object> <param> <strike> <caption> <!--pagebreak--> <iframe>
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.