Magyar pszichológus érte el, hogy a H&M visszavonjon egy ruhát
Egy pesti H&M üzletben felfedezett egy pulóvert, aminek mintája a Rorschach-teszt egyik ábrája alapján készült.
Kőváry Zoltán pszichológus a szakma hőse most a Facebookon. A zenészként is ismert Kőváry kedden a profilján elújságolta, hogy egy pesti H&M üzletben felfedezett egy pulóvert, aminek mintája a Rorschach-teszt egyik ábrája alapján készült. „Írtam a svájci forgalmazónak, hogy vajon eladták-e a jogokat a H&M-nek (...) Egyből válaszoltak, hogy ez bizony jogtalan felhasználás, és lépéseket fognak tenni. Ma jött a válasz: a H&M az egész világon bevonja a terméket. Hallelujah!" – írta a pszichológus a posztban.
A posztot több szakmabeli megosztotta, százával érkeztek rá a lájkok, de a nempszichológusoknak azóta is kicsit érthetetlen a sztori. Miért baj, ha egy ruhadarabon a Rorschach-teszt egyik ábrája virít? És milyen jogokról van szó? Miért hajol meg egy óriási divatvállalat egy magyar pszichológus előtt?
…A magyarázat kulcsa az, hogy bár a Rorschach-teszt sokak által ismert, a popkultúrában is elterjedt pszichológiai és pszichiátriai módszer, a szakmának az az érdeke, hogy minél kevesebb részlet derüljön ki róla. Hogy miért, az könnyen belátható. A teszt lényege, hogy a páciensnek absztrakt, többféleképpen értelmezhető ábrákat mutatnak (szám szerint tízet), a páciens elmondja, mi jut eszébe az egyes ábrákról, majd a pszichológus értelmezi a válaszokat, és következtet a páciens személyiségjegyeire, motivációira, érzelmi és kognitív jellemzőire. Ha valaki úton-útfélen látja ezeket az ábrákat, esetleg olvassa hozzájuk a leggyakoribb válaszokat és értelmezéseket, akkor ezek az ismeretek befolyásolják őt, ha esetleg páciensként kell kitöltenie egy Rorschach-tesztet…
Kőváry szerint azért nem annyira egyszerű a teszt, hogy ha valaki lát egy ábrát belőle vagy akár elolvas néhány tipikus választ, akkor a teszt már teljesen használhatatlanná válik, mert „nagyon sok mindent kell egyszerre mérlegelni, maguk a válaszok nem a teljes információk”. Ezt az is mutatja, hogy a tesztnek több értelmezési módja létezik, a magyarországi például a válaszok jelölési rendszerében különbözik más országokétól… „Méreit az 1930-as évek végétől intenzíven foglalkoztatta a módszer; az ő erőfeszítéseinek köszönhetően a magyar pszichológusok között népszerűbb a teszt, mint más országokban. Mivel az eljárást gyakrabban alkalmazzuk, mint például amerikai kollégáink, érzékenyebben érint bennünket, ha a teszt illetéktelenek kezébe kerül" – nyilatkozta 2009-es cikkünkben Költő András pszichológus…
Rendben van, a szakmának nem tetszik a plecsnis pulóver – de miért engedne ennek egy olyan világcég, mint a H&M? Hiszen a pacák szerzői joga elvileg lejárt a hetvenéves szabály értelmében; Hermann Rorschach 1922-ben meghalt, és azóta nemhogy 70 év telt el, de már a 100-hoz közelítünk.
A dolog nem ilyen egyszerű, amit az is mutat, hogy nem adhatja ki bárki könyv formájában a Rorschach-teszt ábráit, az továbbra is a Hogrefe Verlag privilégiuma, illetve csak az ő engedélyével lehetséges. (Sőt, a Rorschach-tesztet kereskedelmi forgalomban csak úgy lehet megvásárolni, ha a vevő igazolja, hogy a teszt alkalmazására jogosult. A jogosultság feltétele a pszichodiagnosztikai képzettség, amelyet a pszichológusoknak jelenleg az egyetemi mesterképzési szakaszban oktatnak.) Ezért sem volna meglepő, amit a H&M magyar sajtósa írt megkeresésünkre az ügyről, megerősítve azt, amit Kőváry írt a posztjában:
„A H&M tiszteletben tartja a harmadik fél szellemi tulajdonát, és mindent megtesz azért, hogy ne ütközzön érvényben lévő jogokba, ezért ezt a terméket eltávolítottuk minden üzletünkből.”
A H&M döntésének viszont lehet egy másik olvasata is. A divatcégnek volt már vesztes bírósági ügye egy melltartókban engedély nélkül használt technológia miatt, idén pedig egy zsidó imasálra feltűnően hasonlító termékük miatt kellett magyarázkodniuk. Ezért is állhat érdekükben gyorsan és engedékenyen kezelni a szerzői jogot valamennyire is érintő eseteket – könnyen lehet, hogy egy Rorschach-ábráért egyszerűen csak nem akartak küzdeni, és ezzel vállalni az esetleg ezzel járó rossz sajtót.
(A teljes cikk olvasható: Index, 2016. január 27.)
http://index.hu/tudomany/2016/01/27/rorschach_teszt_h_m_copyright_pszich...