Önreklámozás vagy hencegés?
Amikor valaki megpróbálja javítani a másokban róla kialakult képet, gyakran eltúlozza az önreklámozást, és ezzel éppen ellenkező hatást vált ki.
A Psychological Science szakfolyóiratban ismertetett kísérletsorozatban a kutatók kimutatták, hogy a friss előléptetésről, új autóról és hasonló eredményekről dicsekvő emberek gyakran megbántják hallgatóságukat. „A legtöbb ember felismeri, hogy nemcsak örömöt érez mások önreklámozásának hallatán, sőt esetenként egyenesen hencegésnek veszi. Amikor azonban ő reklámozza magát, hajlamos túlbecsülni mások pozitív reakcióit, és alábecsülni a negatív válaszokat” – magyarázta a tanulmányt jegyző Irene Scopelliti, a City University London munkatársa. A szakértő hozzátette, hogy az eredmények különösen jelentősek az internet korában, amikor a közösségi oldalaknak köszönhetően bővült az önreklámozás lehetősége. A hatást ráadásul még tovább erősítheti az információkat megosztó és a fogadó közötti megnövekedett fizikai távolság is, ami gyengítheti az önreklámozó empátiáját, és csökkentheti a megosztás felett érzett örömet a fogadó félben.