Jelenlegi hely

A nagy has titkai

Csökkenő bélkörfogatok időarányos felosztásban

A tartósan nagy pocak mögé többnyire vastag zsírréteget képzelünk el. Pedig van ott más is: vizenyő, vastag kötőszövet és a kitágult belek halmaza. Vissza lehet fordítani ezt a folyamatot?

A tartósan nagy pocak mögé többnyire vastag zsírréteget képzelünk el. Pedig van ott más is: vizenyő, vastag kötőszövet és a kitágult belek halmaza. A nagy has kialakulása a vékonybél elernyedésével és petyhüdtté válásával kezdődik. A tónusát veszített bél kezd a hasfal felé türemkedni. Kívülről a hasizom tolja vissza a kitágult beleket. A belek az életkor előrehaladtával kezdenek el tágulni. (Jellemzően harmincéves koruk után indulnak pocakosodásnak a férfiak.)

Milyen tényezők fokozzák a bélkörfogat növekedését? 

Elsősorban a civilizációs ártalmak: ülő életmód, stressz,
alkohol, finomított ételek, a kezeletlenül hagyott puffadás, ételintolerancia, szénsavas italok. A bél körfogatának növekedése a következményes bél körüli vizenyővel és a felszaporodott zsírszövettel együttesen nehezíti a gázok szabad távozását, és a has puffadni kezd. A sör hasnövekedést előidéző hatását egyéb szénsavas italokhoz képest B-vitamin, maláta-, komló- és árpatartalma fokozza.

A nemek alkati különbségei a zsírraktárak szempontjából 

  • Alma forma: a nagy has a jellegzetes hasi légzés folytán lazábbá váló kötőszövetben lerakódott zsír következtében alakul ki – férfiakra jellemző elhízás. 
  • Körte forma: a csípő, fenék és combok zsírosodásával járó, nőkre jellemző elhízás. Kevésbé veszélyes. 

Az elernyedt, elfáradt bélben könnyebben letapadnak a salakanyagok, ez tovább növeli a bél keresztmetszetét. Az itt felszaporodó mérgek (gyulladás- és rákkeltő anyagok) az áteresztővé vált bélen keresztül bejutnak a keringésbe, és különböző betegségek kialakulását indukálják. A bél körfogatának növekedésével együtt járó folyamatok: a hasi kötőszövetben felgyülemlő folyadék és a szerveket támasztó (viscerális) zsír mennyiségének növekedése. Az itt lerakódó zsír nem egyszerűen zsírraktár, hanem egy hormontermelő (endokrin) szerv, amely azon felül, hogy anyagcserebetegségeket provokál, gyulladást (ide tartozik az érelmeszesedés is) és daganatot okozó anyagokat is termel.

Hogyan építhetjük vissza a hasfal és a belek tónusát?

  • Állapítsuk meg/zárjuk ki az esetleges ételintoleranciák lehetőségét.
  • Mellőzzük a szénsavas italokat.
  • Étkezzünk lassan és rágjuk meg alaposan az ételt.
  • Testmozgás, izomépítés által fokozzuk anyagcserénket. (Az izmok még a pihenés idején is 12-szer több kalóriát égetnek naponta, mint a zsír.)
  • Együnk naponta többször, de ne többet, mint az ökölbe szorított kézfejünk.
  • Végezzünk rendszeresen hasfeszesítő gyakorlatokat: pl. köldöknél hátrafelé (gerinc irányába) és felfelé (gyomor irányába) behúzott has huzamos ideig tartva, naponta többször.
  • Szükség esetén alkalmazzunk probiotikum- és puffadásgátló kezelést.

Jó hír!

A kitágult bél izomzatának tónusa növelhető! Ha haskörfogatunk 94 cm-nél (férfiak), illetve 80 cm-nél (nők) nagyobb, és a felsorolt életmódbeli javaslatok hatástalanok, feltétlenül kérjünk orvosi tanácsot! 

 

A csecsemőkori hasfájás

Az első hat hétben egy baba naponta átlagosan 120 percet sír. A minden magyarázható ok nélkül ennél többször és a szokásostól eltérő módon síró csecsemőnél elsőként hasfájásra (kólikára) gondoljunk. Ez a sírás hirtelen kezdődik, rohamokban jön: a baba alszik, mosolyog, majd hirtelen jön a hasfájás és a kólikás sírás, leggyakrabban délután és az esti órákban. A sírás hangja más a megszokotthoz képest: hangosabb, magasabb, szinte sikításszerű. A kólika egyformán gyakori a tápszeres, anyatejes, koraszülött vagy időre született babáknál is. 

  • Feltételezett okok: etetési probléma (túl­etetés, habzsolás, sok levegő nyelése); tehéntejfehérje, esetleg laktóz-intolerancia, a bélrendszer éretlensége stb. Fontos szerepet játszhat a megváltozott bélflóra (akár a korábbi antibiotikum-használat miatt). 
  • Kezelés: a cumisüvegből etetett gyermek testhelyzete legyen függőleges, szakítsuk meg az etetést gyakori büfiztetéssel, hasát gyengé­den masszírozva segíthetjük a gázok távozását. 

 

 

A Mindennapi Pszichológia
2019. október–novemberi számában
ezekről olvashat:

2019 október–november

  • Mi kell ahhoz, hogy szépen írjon egy fiú?

    Ötezer ismétlést is igényelhet egy helytelenül elsajátított mozdulatsor kijavítása a kutatások szerint. Ennek ellenére alap-mozgásformákat egyáltalán nem, vagy nem szakértőktől tanulnak a gyerekek, illetve gyakran nincs elég idejük a tökéletesítésre. Serdülőkről szóló cikksorozatunkban most a finommozgások fejlődésével kapcsolatos praktikus tudnivalókat mutatjuk be: kiderül például, hogy miért írnak szebben a lányok, miként érdemes felkészülni egy zeneórára és mit ér egy edzés, ha fejben végezzük.

  • Éljünk az élet napos oldalán! Az életközépi válság újragondolása – 1.

    „Mi az életem értelme?”, „Mitől vagyok én hasznos ebben a világban?”, „Mit tettem le eddig az asztalra?” A választól függően akár 180 fokos fordulatot is vehet az életünk... A magunknak adott válaszok alapján vagy azt a következtetést vonjuk le, hogy úgy alakult az életünk, ahogy elvártuk, megálmodtuk vagy szerettük volna, vagy éppen nem. Ha a végső következtetés nem kedvező, akkor elégedetlenséget, elkeseredettséget, céltalanságot érezhetünk, melyek mentális, de akár fizikai problémákat is okozhatnak.

  • Elektromágneses túlérzékenység

    Az utóbbi időben növekszik az aggodalom a különféle technológiai újításokkal és az újabbnál újabb mesterséges anyagokkal kapcsolatban. Valószínűleg mindannyian jó pár ilyen aggályt fel tudnánk sorolni: az élelmiszeradalékok, a növényvédőszerek túlzott használata, vagy az antibiotikumoknak ellenálló baktériumok megjelenése. Ezek közé tartoznak az elektromágneses terekkel (vagy konkrétabban a mobiltelefonokkal, bázisállomásaikkal, a magasfeszültségű távvezetékekkel vagy a közeljövőben bevezetésre kerülő 5G hálózatokkal stb.) kapcsolatos félelmek.

  • A meggyőzés kiskapui

    A sématerápia célja az egészséges felnőtt mód megerősítése. Az ilyen felnőtt készségei: képes felismerni, elismerni, érvényesíteni, adaptívan kielégíteni alap érzelmi szükségleteit; képes mások szükségleteit is figyelembe venni, illetve saját szükségleteinek kielégítését hosszú távú céljai – vagy a másikkal való kölcsönösség fenntartása – érdekében késleltetni; önmagával, élményeivel szemben elfogadó, nehézségeit a közös emberi természet részének és nem másoktól elkülönítő vonásnak tartja. Kedvesen és együttérzéssel képes önmaga felé fordulni.

  • Ha eljön Damoklész...

    A gyógyult kifejezést csak azoknál a pácienseknél használják, akik elérkeztek az ötéves remisszió, azaz a betegség tünetmentességének mérföldkövéhez. Ha arról kérdeznénk őket, mi volt a legnehezebb számukra az elmúlt 5 év alatt, akkor szinte kivétel nélkül a kontrollvizsgálatokat kísérő szorongást említenék, vagy a daganat esetleges kiújulásával kapcsolatos rettegést.

ÉS MÉG: Polihisztor születik – A főszerkesztő előszava • A pszichológia világa • Komoly kapcsolatra férfi kerestetik...Isten rabságbanMiért nehéz megváltozni?Megbocsássunk-e az ellenünk vétkezőknek? • A tik, a jéghegy csúcsa – Tik-zavarok és társuló problémák gyermekkorban • „Együtt dolgozunk a családtagokkal” – A családterápia • A gyengék ereje – A kisebbségi befolyásolás pszichológiája • A magzat létrejötte és megmaradása: a természet csodájaMit mutat a pupilla? – avagy hogyan segíthet megérteni az emberi döntéshozatal sajátosságait? • „A fizetésemelésnek szaga van” – Beszélgetés Zólyomi Zsolttal • Kongresszusok, konferenciák • A pszichológus válaszol

KERESSE AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL!

Ez is érdekelhet

Magadtól nem tudsz szabadulni! Akármi történik is: életed hátralévő napjait önmagaddal kell eltöltened, és ez nem választás kérdése.

Az „új felnőttkorhoz”, ahogyan Zuboff nevezi az ötvenen túli életszakaszt, nincsen térkép, útmutató, forgatókönyv. Az embereknek maguknak kell azt megtalálniuk.

Az önigazolás, bármilyen meglepő, csodás dolgokat tarthat fent az életünkben, ám gyakran megrázó vagy förtelmes következményei lehetnek.

Közkeletű hiedelem, hogy egy kis tombolással, töréssel-zúzással le lehet vezetni az agresszivitást. Csakhogy – sajnos! – ez óriási tévedés.

Miért kell újra és újra megrágni valamit, miért tépelődünk, miért rugózunk elmúlt dolgokon?

Sokak számára eljön a pillanat, amikor nyomot akarnak hagyni a világban, jobbítani szeretnék azt.