Jelenlegi hely

Az autó segít és figyel

Szinte mindent elvégez az ember helyett

Az autógyártás fejlődésével egyre elterjedtebbek a vezetést segítő automata rendszerek. De vajon hogyan hatnak ezek a vezetési készségeinkre?  

„Ne nyúljon a kormányhoz!” – hallatszik az utasítás az új Ford Fiesta bemutatóján tartott tesztvezetésen egy lesötétített autóból. Az egyik vállalkozó szellemű jelentkező épp az automata parkolás funkciót próbálja ki. Nem kell semmit se látni, csak a monitoron megjelenő utasításokat követni: Állj, Rükverc, Gáz! Az autó pedig tökéletesen beparkol párhuzamosan vagy merőlegesen az általa előzetesen kiválasztott parkolóhelyre, hátramenetben. A mellette álló járműhez igazodik, és addig korrigál, amíg elegendő hely marad ahhoz, hogy az ajtókat is kényelmes kinyissuk.

„Nagyon furcsa érzés volt, hogy végig csak egy képernyőt nézhettem és nem láttam semmit. Erősen kellett koncentrálnom, hogy a térdemen maradjon a kezem és ne kezdjek el kormányozni” – meséli a sofőr az autóból kiszállva, miután az tökéletesen beparkolt.

„Bizonytalanságot okoz a kontroll elvesztése, a megszokott mozdulatok, a folyamat irányításának hiánya. Az emberekben erős a kontrollérzés, óriási bizalom kell ahhoz, hogy valaki az életét és a milliókat érő autóját minden fenntartás nélkül rábízza egy rendszerre” – mondja Votisky Petra klinikai szakpszichológus.

Ez az autó különleges szenzorainak köszönhetően észleli a mögötte váratlanul előbukkanó gyalogosokat is, és azonnal leállítja a rendszert, az ütközésmegelőző rendszer érzékelői pedig sötétben is jól működnek. Az ultrahangos érzékelők, kamerák és radarok emlékeztetnek a sebességhatárra vagy az érvényben lévő KRESZ-szabályokra is, sőt még a biztonságos követési távolságot is tartja helyettünk az autó – tehát szinte mindent elvégez az ember helyett.

„A balesetek hátterében legtöbbször rossz döntés, észlelési problémák vagy a nem megfelelő emberi beavatkozás áll. Ezek a biztonsági funkciók elsősorban az észlelési hibákból adódó problémák kiküszöbölésében segítenek, és nagyon sok balesettől tudnak megkímélni. Ha valaki 120 km/h-val megy és akár csak 3 másodpercig nem figyel, mert mondjuk, ránéz a telefonjára vagy épp rádióadót vált, az azt jelenti, hogy 100 méteren keresztül nem figyelt. Ilyenkor életet menthet a közelségérzékelő vagy a táblafelismerő rendszer” – teszi hozzá a pszichológus szakértő.

Idősebb korban, kezdőknél és bizonytalan sofőröknél nagy segítség, ha a még vagy esetleg már nem meglévő készségeket kompenzálni tudja egy technikai megoldás. De felmerül a kérdés, hogy ha az autósok bizonyos funkciókat teljesen átengednek az autónak, az nem hat-e negatívan a vezetési készségekre.

„Ha valamit nem használunk, az a készség valóban romolhat vagy nem alakul ki hozzá a szükséges rutin, de ez nem biztos, hogy minden esetben probléma. Kézzel is moshatunk, de miért tennénk, ha van mosógép? Nem véletlen, hogy például Amerikában már külön jogosítvány van az automata váltós autókra. Nem szükséges már a kézi sebességváltás ismerete. De megfigyelhető egy ellentétes jelenség is, az automata parkolási rendszertől például szerintem sokat tanulhatunk arról, hogyan kell kis helyre beparkolni, hogyan kell korrigálni, milyen szögben érdemes próbálkozni” – véli a pszichológus.

Több európai felmérés szerint a legtöbb autós számára a vezetés során a parkolás jár a legnagyobb stresszel. A párhuzamos parkolás jellemzően a megkérdezettek több mint harmadának nem sikerül elsőre, de legtöbbünk számára.a merőleges parkolás is nehézséget jelent.

„A parkolás legtöbbször egy visszafelé irányuló folyamat, szokatlan az irány, szokatlan a perspektíva, ráadásul nagyon sok dologra kell egyszerre figyelni: a másik autóra, közben fék, gáz, rükverc. Rendkívül komplex feladat” – mondja a szakértő, majd hozzáteszi: „Bár hivatalosan nem jelenthető ki, hogy lenne különbség a férfi és női vezetők között ezen a téren, az tény, hogy az agyunk és a neveltetésünk különbözik. Míg a kislányok inkább babáznak, a fiúk építőkockákkal játszanak, ami jelentősen javítja a térlátást és ez segít a parkolásban, hogy fel tudja mérni, milyen messze van a másik autó. Az agyunk működését befolyásolja a nevelés, a fiúkat hamarabb készítik fel az autóvezetésre.”

A vezetéstechnikai szakember azonban máshogy vélekedik: „Nincs különbség a női és férfi vezetők képességei között, de a sztereotípiák miatt mégis elhisszük, hogy van. Emiatt a férfiak hajlamosak magabiztosabbak lenni, bátrabban mennek bele helyzetekbe, míg a nők óvatosabbak, nem bíznak magukban eléggé." A most bemutatott Fiesta vezetéstámogató rendszere minden bizonnyal  úgy a nők mint  a férfiak magabiztosságához hozzájárul.

Kepgaleria: 

Ez is érdekelhet

A cikkben bemutatott állatkísérletek azt igazolják, hogy a függőség az állatvilágban ugyanúgy kialakulhat, mint az emberek körében.

A hőmérsékleti rekordok idején a legtöbb a kihágás

Egy kutatás szerint az interneten fellelhető szövegek kétharmadát annak létrehozóján kívül soha senki más nem látja.

A többség számára komoly kihívást jelent, hogy a közlekedési viszonyokra tudjon figyelni, különösen akkor, ha napi szinten több órát vezet. Ez igen gyakran olyan fokú...

Az értékek egymásra épülő rendjében a legalsó szint lesz az egyetlen és meghatározó – vagyis azok az „értékek”, amelyek a legegyszerűbb és legközvetlenebb vágyakhoz...

A képviseleti demokráciák paradoxona