Jelenlegi hely

A divat forradalmára

Coco Chanel
Aki követi a divatot, azt demonstrálja, hogy tudja, mi zajlik a világban, és lépést tart vele.

Benne vagyunk a csapdában: ha történetesen semmit nem akarunk elmondani magunkról az öltözködésünkkel, akkor ruházatunk épp ezt a beállítódásunkat teszi közhírré ország-világ előtt. Külsőnk mindenképp információt közvetít, és az emberek ezt felismerve ősidők óta tudatosan formálják a ruházat, a kiegészítők és a hajviselet által hordozott üzenetet.

A viselet által kifejezett legősibb és legnyilvánvalóbb információ a közösséghez tartozás. Nem véletlen, hogy a történelem során kialakult a különböző népek, tájegységek, sőt ezeken belül az egyes falvak jellegzetes, minden mástól különböző ruhaviselete – hiszen a hovatartozás, annak vállalása az önmeghatározás alapeleme. És akkor még nem is említettük az egyenruhákat, melyek nemcsak a szervezetekhez, hanem akár a foglalkozási csoportokhoz való tartozást is pontosan megjelölhetik.

Nos, mára az egyenruhák maradtak, de a legtöbben bizonyára azt gondolják, hogy a „törzsi” hovatartozást jelző ruházatok kora a múlté. Ez azonban egyáltalán nincs így – csupán arról van szó, hogy a törzsek már egészen más alapon szerveződnek, mint az elmúlt évezredekben. Hosszú ideig a közös lakhely volt a meghatározó, ám a modern korban a fizikai közelséget mint szervező elvet a szellemi közelség váltotta fel. A divat tehát ennek a kifejeződésévé vált.

Összetett üzenetek

Ugyan, mégis milyen szellemi állásfoglalásnak a kifejeződése az, ha valaki rohan rojtos farmer rövidnadrágot vagy spagettipántos kombinéruhát venni, ha a divatlapok kihirdetik, hogy idén nyáron ez a trendi? – kérdezhetné bárki. No igen, a divatkövetéssel szemben valóban az a leggyakoribb kritika, hogy teljesen értelmetlen pénzkidobás az egész... Pedig erről szó sincs. Aki követi a divatot, azt demonstrálja, hogy tudja, mi zajlik a világban, és lépést tart vele. Ráadásul, aki új ruhákban jár, azt sugallja, jó anyagi helyzetben van. Természetesen lehet azt mondani, hogy nem ezek a legfontosabb értékek, amelyeknek alapján meg kell ítélni egy embert, de aki azt állítja, hogy a tájékozottság és az előnyös társadalmi-gazdasági státusz láthatóvá tétele nem számít a személyközi kapcsolatokban, az – finoman szólva – téved.

A ruhák azonban ennél sokkal összetettebb üzenetet is képesek közvetíteni. Ez rögtön világossá válik, ha a legszélsőségesebb példára gondolunk: a Benetton mintegy negyed századdal ezelőtti, évekig futó reklámkampányára. Akkoriban a cég óriásplakátjain olyan fotók jelentek meg, melyek fontos társadalmi kérdésekről szóltak, például a rasszizmussal, a háborúval szemben foglaltak állást. Semmi közük nem volt a kötöttárukhoz, mégis ott volt rajtuk a Benetton emblémája. És ettől a Benetton márka új jelentéssel telítődött: aki felvette a cég által gyártott pulóvert, egy kicsit „belebújt” az eszmeiségébe is – azt hirdette magáról, hogy felelősen gondolkodik a társadalomról, és egyetért a kampányban megfogalmazott nézetekkel.

Sokkal visszafogottabban, de pontosan ennek az elvnek az alapján építik imázsukat más divatcégek – és persze egyéb fogyasztói termékek márkái – is. Fantáziavilágokat építenek maguk köré, melyekben yachton nyaraló milliomosok, csábítóan titokzatos nők, őserdei kalandorok vagy kamaszos bohóságukat vidáman vállaló felnőttek alakja jelenik meg. Természetesen maguk a ruhák, kiegészítők is azt a benyomást keltik, mintha ezeknek az életformáknak a kellékei volnának. A márkák arcaként bemutatott hírességek pedig már készen hoznak magukkal egy jól meghatározott értékkört, mely hozzákapcsolódik a divatcég termékeihez.

Aki örökre megváltoztatta a divatot

Mindennek kiépítéséhez, működtetéséhez marketingszakemberek hadára van szükség, és még így is általában egy kicsit mesterkéltnek hat az egész... A történelemben azonban egyszer előfordult, hogy egy divattervező teljes természetességgel alkotta meg egyéni stílusú ruháit, kiegészítőit, és erőlködés nélkül meghódította velük a divatra fogékony vásárlókat. Ráadásul úgy, hogy örökre meg is változtatta a divatot... Coco Chanel a 20. század elején kezdte pályáját, amikor a modern eszmék – például a női egyenjogúság gondolata – már megerősödőben voltak, de az öltözködésben egyszerűen még nem léteztek olyan eszközök, melyekkel ki lehetett volna fejezni az új szemlélettel való azonosulást. A divatban egy túlhaladott kor stílusa élt tovább – de csak jobb híján. Coco Chanel megértette ezt, és képes volt megtalálni a tökéletes megoldást. Olyan merész újításokat vezetett be, melyek másnak eszébe sem jutottak. Többek között megszabadította a nőket a fűzőtől, női nadrágokat készített, a korábban hihetetlenül túlbonyolított kalapokat teljesen leegyszerűsítette, népszerűvé tette a rövid hajat, megalkotta a fekete színű „kis ruhát”, és kényelmes, praktikus tweedkosztümöket tervezett. Ruhái nemcsak funkcionálisan voltak jobbak a korábbi divatnál, hanem végre megteremtették a lehetőségét annak, hogy akik modern nőnek és az új eszmék hívének tartották magukat, ezt öltözetükkel is kimutathassák. Megalkotta annak az új és modern társadalmi csoportnak a törzsi viseletét, amelyhez ő maga is tartozott.

Peter Farago & Ingela Klemetz Farago: Nők Chanelben

A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum kiállítása

2016. július 08 - 2016. szeptember 11.

Művészetek Palotája
1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.

Ez is érdekelhet

Képes-e – vagy akar-e – lemondani az ember arról, ami adott pillanatban jólesne?

A kritikák és elutasítás minden lehetséges forrását igyekeznek elkerülni, megmenekülve ezzel a lehetséges megszégyenüléstől.

Fel se tűnik, ahogy az ember egyszer csak magára veszegy kritikus megjegyzést, ráförmedő hangsúlyt. Pedig, ahogy a mondás tartja: akinek nem inge, ne vegye magára.

Ám úgy tűnik, mégsem tanulunk – a gyakorlatban csak ismételgetjük ugyanazokat a lépéssorokat a magunk magánéleti vagy

Azok a nők, akiknek a férje feltűnően vonzó és jóképű, igen nagy eséllyel negatív énképpel és súlyos önbizalomproblémákkal küzdenek.

Nagyon meglepődünk, ha azt látjuk, hogy egy olyan sportágban, mint például az úszás, egy átlagos genetikával rendelkező személy kiváló teljesítményt képes elérni.