Jelenlegi hely

Harc a Besurranóval és a Kirobbanthatatlannal

Ha harc, hát legyen harc! A küzdelemhez persze fel kell mérnünk az Ellenfél veszteségeit és a legyőzésére felhasználható Erőket is.

Kétségbeesett Anya hívja fel a Nevelési Tanácsadót. 4 és fél éves kisfia egészségéért aggódik, aki rendre visszatartja a székletét. A kisfiú nem hajlandó WC-re menni, de a pelenkás megoldás sem segít. A szülők 4-5 napig, néha akár egy hétig is várnak, de nem történik semmi. Ilyenkor aztán jön a kúp, a hashajtó szirup vagy akár a beöntés, aminek hatására hosszú hercehurca eredményeként, nagy fájdalmak közepette végre megszületik a Kaka. Egy pár nap béke, majd minden kezdődik elölről. Már voltak orvosi kivizsgáláson, gasztroenterológusnál és homeopatánál, figyelnek a kellően rostos étkezésre és a testmozgásra, de semmi nem segít, szervi okot pedig nem találtak. Arra kérem őket, hogy jöjjön együtt az egész család.

Szerző: 

Apa, Anya és Lackó kicsit szorongva lépnek a szobába – annyi helyen voltak már ezzel a problémával, nem szívesen teregetik ki a szennyest! De először nem is erről beszélgetünk, hanem arról, milyen nagyszerű kis kölyök is Lackó. Arról kérdezem mindhármukat, hogy mire büszkék benne, mi az, amiben ügyes, ami megkülönbözteti őt az összes többi 4 és fél éves kisfiútól. Furcsa a kérdés, nem erre számítottak, az első válaszok még általánosságok – „Hát mindenre büszkék vagyunk!” – de aztán Lackó besegít. Elkezd rajzolni, és hamar kiderül, hogy hihetetlen aszfalttörő kocsikat és traktorokat tud alkotni, sőt a működésüket is pontosan ismeri, el is magyarázza részletesen. Megtudom, hogy szívesen hallgatja, ha Apa magyaráz, nagyszerűen biciklizik és örömmel jár óvodába.

Lackó magabiztos cserfessége azonban abban a pillanatban eltűnik, ahogy a Problémáról kezdünk el beszélgetni. Eleinte a szülők is virágnyelven próbálnak fogalmazni, kicsit halkabban beszélnek, ami mind azt a benyomást kelti – bennem biztosan, gondolom, Lackóban is – hogy ez egy roppant kínos, esetleg szégyenletes dolog. A kisfiú hamarosan be is költözik a legtávolabbi sarokban álló kisasztal alá, ahol módszeresen firkálja felismerhetetlenné gyönyörű rajzait. Közben persze a füle nyitva. Így azt is hallja, amint a szülőkkel sorra vesszük azokat a disznóságokat, amiket a Kaka művel, ahogyan lassan az egész család fölött átveszi a hatalmat. Beszélnek a Fájdalomról, amit akkor okoz, amikor megérkezik, és a Feszültségről, amit az érkezését megelőző napokban kelt. Mindenbe beleszól: a játszótérről azért kell hazasietni, mert hátha jön, és azért kell rostos müzlit enni, mert esetleg az segít. Nincs egy békés percük miatta. Egyöntetű az elhatározás, hogy ennek az önkényuralomnak véget kell vetni.

Ha harc, hát legyen harc! A küzdelemhez persze fel kell mérnünk az Ellenfél veszteségeit és a legyőzésére felhasználható Erőket is. Rájövünk, hogy a helyzet nem reménytelen, hiszen Lackónak egyszer már egy egész hónapig sikerült csatát nyernie a Kakával szemben, alighanem van valami titkos fegyvere. Erősen bízunk Lackó Fantáziájában is, nem beszélve arról a Könyörtelen Kitartásról, amit például a biciklizés elsajátításánál tanúsított.

Ebben a bizakodó hangulatban búcsúzunk azzal, hogy irtóra várom a következő találkozást két hét múlva, hogy elmesélje, milyen furfangos cselt vetett be a Kaka ellen...

 A teljes cikk a Mindennapi Pszichológia 2013. 2. számában olvasható

 

A Mindennapi Pszichológia
2019 augusztus–szeptemberi számában
ezekről olvashat:

2019 augusztus–szeptember

  • Megértés vagy megbocsátás?

    A düh, a neheztelés, a felháborodás, illetve – ha mi magunk cselekedtünk helytelenül – a bűntudat azt jelzik, hogy a másikat (vagy magunkat) felelősnek tartjuk és hibáztatjuk az általa elkövetett rossz cselekedet miatt. Ezen érzelmek felfüggesztése, elhalványulása pedig azt mutatja, hogy a másikat részben vagy egészben felmentjük a felelősség alól.

  • Elmés gépek

    Ha a számítógép nem azt csinálja, amit szerettünk volna, vagy – utasításaink ellenére – egyáltalán nem csinál semmit, nehéz megállni, hogy ne veszekedjünk vele úgy, mint egy emberrel. Sokszor nem is vagyunk képesek rá, és feszülten beszélünk, sőt kiabálunk hozzá: „Miért nem csinálod?”, „Ne bosszants már!”, „Direkt csinálod velem?”. Mintha lennének hitei, vágyai, szándékai, és képes volna önálló döntéseket hozni – azaz lenne elméje.

  • Stressztűrésre berendezkedve

    Az ember számos – és sokféle – tudattalan stratégiát alkalmaz, amelyeknek a segítségével pszichés feszültségeit igyekszik csökkenteni, megszüntetni. Az én-védelem lehet „leépítő” és „felépítő” – vagyis az elhárító mechanizmusok lehetnek az alkalmazkodást nehezítők, akár meggátlóak is, és lehetnek adaptívak, a megküzdést segítők.

  • Sématerápia

    A sématerápia célja az egészséges felnőtt mód megerősítése. Az ilyen felnőtt készségei: képes felismerni, elismerni, érvényesíteni, adaptívan kielégíteni alap érzelmi szükségleteit; képes mások szükségleteit is figyelembe venni, illetve saját szükségleteinek kielégítését hosszú távú céljai – vagy a másikkal való kölcsönösség fenntartása – érdekében késleltetni; önmagával, élményeivel szemben elfogadó, nehézségeit a közös emberi természet részének és nem másoktól elkülönítő vonásnak tartja. Kedvesen és együttérzéssel képes önmaga felé fordulni.

  • „A nagy megvilágosodás szemfényvesztés”

    Ő az első ember, aki kenuval szelte át az Atlanti-óceánt, és az első magyar, aki az Antarktisz széléről indulva, elérte a Déli-sarkot. Van, hogy egyedül küzd, van, hogy csapatban, van, hogy fagyási sérülésektől béna a fél arca, és van, hogy addig üvölt a hullámokat szidva, míg teljesen elmegy a hangja. Én arra keresem Rakonczay Gábornál a választ, hogy mi történik pontosan az ember lelkében a semmi közepén, mitől lesz egy csapatból jó csapat…

ÉS MÉG: Kulcs-kérdés – A főszerkesztő előszava • A pszichológia világaAz önigazolásról – avagy azt hiszed, józan döntéseket hozol • „Brit tudósok bebizonyították” – A tudományos zsargon manipulatív technikái • Csavargók és otthonülők – a tanulás evolúciós ökológiája • Nem lusták, csak kialvatlanokMegbízható tanúk-e a gyermekek?Gyermekek, akik „kilógnak” a sorbólÉgi és földi utakSématerápiaBoldogságvásárAz agy öregedése – mit tehetünk szellemi frissességünk megőrzéséért? • Traumafeldolgozás művészetterápiávalEgyszerűen nem tudok tévedni • Kongresszusok, konferenciák • A pszichológus válaszol

KERESSE AZ ÚJSÁGÁRUSOKNÁL!

Ez is érdekelhet

A kólikaként is emlegetett kórkép legtöbbször ártalmatlan, nincs mérhető, kimutatható elváltozás a hátterében, de súl

Honnan tudhatja a kisgyermekét nevelő friss szülőpár, mi számít „normális” viselkedésnek a gyereknél?

Örökmozgó gyermeke lomha tinédzserré vált, aki hétvégén délben kel, iskolaidőben pedig alig lehet reggelente kirimánkodni az ágyból? Higgye el, nem lusta ő, csak kialvatlan....

Sok tanár ilyenkor rögtön azt kérdezi: miért nem veszik komolyan az órámat, miért ilyen lusták?

A kényszerek rengeteg időt és energiát vesznek el a gyermektől, emellett állandó feszültségben éli a mindennapjait, nem képes ellazulni, önfeledten játszani, mert a kényszer...

Ennek a kialakítása pedig a szülőn múlik, és bizony nem csak úgy, hogy büntetésképpen eltiltja a képernyőtől a gyerek